یافته های جدید امید به درمان مولتیپل میلوما را فراهم می کند

 In تازه ها

محققان در انستیتوی کارولینسکا استفاده از ونتوکلاکس با دوز کم را که یک داروی آزمایشی است ، برای درمان بیماری سرطان ناهمگن مولتیپل میلوما در بیماران مبتلا به عود درمان های استاندارد بررسی کرده اند. این یافته ها در مجله American Journal of Hematology منتشر شده و امید جدیدی برای درمان مولتیپل میلوما فراهم می کند.

مولتیپل میلوما (MM) یک بیماری سرطانی است که از زیرگروه‌های متمایزی تشکیل شده است و تقریباً ۲۰ درصد مرگ ناشی از تمام بیماریهای مرتبط با خون را تشکیل می دهد. درمان این بیماری در دهه های گذشته ارتقا یافته است، با این حال برخی از بیماران همچنان دچار عودهای متعدد می شوند که منجر به مرگ می شود.

محققان در Karolinska Institutet،  این مطالعه را بر روی ۲۵ بیمار، دوز ۴۰۰ میلی گرم در روز Venetoclax (دارویی که در حال حاضر برای درمان انواع مختلف سرطان خون استفاده می شود) را در درمان بیماران MM و AL-amyloidosis که از قبل تحت درمان قرار گرفته اند، را تجویز نمودند. این مطالعه نشان می دهد که انتخاب Venetoclax با دوز پایین برای کاهش عوارض جانبی این دارو، از نظر میزان پاسخ و زنده ماندن بسیار مهم بود.

این مطالعه در مجموع شامل ۲۵ بیمار (۱۷ بیمار MM و ۸ AL-آمیلوئیدوز) بود که با گذشت زمان نسبت به درمان استاندارد مقاوم شده و منجر به بیماری تهاجمی تر شدند. بیماران مبتلا به ناهنجاری کروموزومی به نام t (11؛ ۱۴) سپس با دوز کم ونتوکلاکس تحت درمان قرار گرفتند. این مطالعه نشان می دهد که درمان Venetoclax در ۴۴ درصد از کل بیماران ، ۷۱ درصد در AL-آمیلوئیدوز و ۳۳ درصد در زیر گروه های MM موثر بود. در حالی که ۲۰ بیمار (۸۰ درصد) برخی از عوارض جانبی را مشاهده کردند ، این موارد در همه موارد قابل کنترل بود و هیچ گونه مرگ و میر ناشی از درمان Venetoclax مشاهده نشد. عارضه جانبی غالب حالت تهوع بود که در ۳۲ درصد بیماران مشاهده شد.

نویسنده مسئول مقاله اذعان داشت: همچنین یک روش ساده را برای پیش بینی پاسخ ونتوکلاکس تا سطح ۹۱ درصد از ویژگی های خاص ایجاد کردند. این روش درمانی می تواند برای پزشکی فرد محور مورد استفاده قرار گیرد و پیاده سازی آن در بخش پاتولوژی در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا آسان است.

Refrence:https://medicalxpress.com/news/2021-05-treatment-multiple-myeloma.html کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search