گامی دیگر در درمان سرطان های خون توسط سلول های CAR T ویرایش شده با فناوریCRISPR

 In تازه ها

بر اساس داده های جدید بالینی، محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا ، حذف پروتئین شناخته شده CD5 سلول های T در سلول های CAR T با استفاده از فناوری CRISPR / Cas9، قادر خواهد بود توانایی سلول های T مهندسی شده را در از بین بردن سرطان های خون افزایش دهد.

این یافته ها به عنوان سخنرانی شفاهی در شصت و دومین نشست سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا و نمایشگاه در ۷ دسامبر ارائه شده است.

این تیم ژن CD5 را که برای پروتئین CD5 در سطح سلولهای T کدگذاری می کند، بر روی سلولهای CAR T با استفاده از CRISPR-Cas9 از بین برد و این سلول ها را به موشهای لوسمی یا لنفوم سلول T و B تزریق کرد. . موشهایی که با سلولهای CAR T  فاقد ژن CD5 تزریق شده اند ، سطح بالاتری از سلولهای متعدد T در خون محیطی وجود دارد و همچنین کاهش قابل توجهی در اندازه تومور و نتایج بهتر بقا در مقایسه با موش های تزریق شده با سلولهای T غیر ویرایش شده را از خود نشان دادند.

فناوری CRISPR به دانشمندان امکان یافتن و ویرایش هر ژن ناخواسته را در درمان سرطان می دهد که  با حذف یک ژن خاص در سلولهای T برای مبارزه بهتر با تومورها کار می کند.  این روش ارتباط تنگاتنگی با سلول درمانی CAR T دارد ، كه در آن محققان سلولهای T خود بیمار را جمع آوری و آنها را مهندسی می كنند تا گیرنده جدیدی را كه سلولهای سرطانی را جستجو می كند و به آنها حمله می كند ، بیان كنند.

این یافته ها یک گام مهم به جلو است که ممکن است آزمایشات بالینی آینده را برای کشف چگونگی بهبود ترکیب سلولهای CAR T و ویرایش ژن CRISPR-Cas9 در درمان سلولهای موجود و جدید ایجاد کند.

روش های درمانی مانند سلول درمانی CAR T ساخته شده توسط پن ، Kymriah (Novartis) ، برای بیماران سرطانی خون کودکان و بزرگسالان می تواند پاسخ های چشمگیری را در لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلول B ایجاد کند. با این حال ، بسیاری از بیماران پاسخ نمی دهند یا در نهایت عود می کنند.

بعلاوه ، درمان سلولهای CAR T هنوز در چندین مورد بدخیمی در خون ، مانند لنفوم سلول T و سرطانهای خون که به طور مکرر CD5 را بیان می کنند ، اثبات نشده است. همچنین در اکثریت قریب به اتفاق بیماران لوسمی لنفوسیتیک مزمن و در حدود ۲۰ درصد موارد سرطان خون حاد میلوئیدی بیان می شود.

امروزه ، بسیاری از روشهای تقویت CAR T درمانی شامل درمانهای ترکیبی است که به فعال کردن سلولهای T اشاره دارد ، به ویژه محور PD-L1 / PD-1. .استراتژی این تیم از این نظر متفاوت است که هدف آن مداخله در هنگام فعال سازی زود هنگام سلولهای T است ، که می تواند فرصت هایی را برای افزایش عملکرد سلول T در محیط ریز تومور ایجاد کند.

کارل جون ، استاد ایمنی درمانی و مدیر مرکز ایمونوتراپی های سلولی گفت ” ما مشتاقانه منتظریم تا در مرحله بعدی کار خود به این یافته های دلگرم کننده کمک کنیم.”

محققان بیان کردند ، یک آزمایش بالینی فاز یک که این روش سلول  CAR T حذف شده با CD5 را بررسی می کند ، می تواند از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

https://medicalxpress.com/news/2020-12-crispr-edited-car-cells-blood-cancers.html

Start typing and press Enter to search