کشف سلول‌های بنیادی اسکلتی، پلی به سوی درمان پوکی استخوان

 In تازه ها

به دنبال یک تحقیق مشترک بین بیمارستان کودکان بوستون و مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی هاروراد، گروه جدیدی از سلول‌های بنیادی اسکلتی ( skeletal stem cells (SCCs) ) را در طی فرایند رشد کشف کردند. این مطالعات کمک بسزایی برای کشف فاکتورهای فیزیولوژیک و مسیرهای مرتبط برای تشکیل استخوان و روش های ترمیم آن فراهم می‌کند.

این مطالعه که به تازگی در مجله Stem Cell به چاپ رسیده است، اشاره به اهمیت کشف عوامل موثر بر روی رشد توده استخوانی در دوران کودکی و نوجوانی دراد و همچنین نگاه ویژه تر نسبت به آسیب شناسی پوکی استخوان در بزرگسالان را به دنبال دارد.

آنزیم تلومراز( tert)، به عنوان آنزیمی که در بقا سلول و اضافه کردن دم DNA به انتهای کروموزوم‌ها، از مهمترین فاکتور سلول‌های بنیادی به حساب می‌آیند. فعالیت و بیان ژن M-Tert در سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های بنیادی القایی(iPSc)  و سلول‌های بنیادی مستقر در بافت‌ها به شکل قابل توجهی حضور دارد. با این وجود همچنان این پرسش باقی است که آیا فعالیت تلومرازها در سلول‌های بنیادی اسکلتی نیز وجود دارد؟

در این مطالعه محققان به دنبال کشف میزان فعالیت بیانی ژن M-tert در استخوان‌های بلند نوزادان موشی پرداختند.

مطالعات پیشین اثبات کرده‌اند که سلول‌های بنیادی اسکلتی نقش مهمی در رشد و نگه داری استخوان‌ها، در بازه زمانی مشخصی دارند. لذا پژوهشگران این مطالعه برای پاسخ به این سوال که ایا سلول های بیان کننده m-tert در این بازه زمانی نیز فعال است یا خیر، مدل موشی را ایجاد کرده و در سنین۳،۱و ۱۲ هفتگی مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه‌ نشان داد که میزان سطح m-tert  در بازه های زمانی گوناگون پایین است اما این آنزیم در بازه زمان سه هفتگی بیان بالایی می‌باید. لذا نتایج این تحقیقات نشان دهنده آن بود که سلول‌های بیان کننده m-tert یک نشانگر برای تشخیص دوره زمانی رشد استخوان و پایداری استخوان می باشد.

نتیجتا محققین این مقاله اذعان داشتند که تغییرات بیانی m-tert یک معیار برای تشخیص حالت فاز رشد استخوان از حالت پایداری آن می باشد. با این وجود برای کشف علت  و مکانیسم های دخیل در بروز این تغییرات مطالعات بیشتری نیاز می باشد.

Link: https://www.regmednet.com/discovery-of-new-skeletal-stem-cells-may-improve-regenerative-therapies-for-osteoporosis/

Start typing and press Enter to search