ژن درمانی و آینده پیش رو

ژن درمانی توانایی از بین بردن تعدادی از بیماریهایی را دارد که در حال حاضر باعث ناراحتی بیماران از یک طرف و همچنین تحمیل بار بزرگی بر سیستم مراقبت های بهداشتی می شود. روش های ژن درمانی در شرایط آزمایشگاهی آزمایش شده اند و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در بالین بکار برده شده اند. این روش درمانی سرمایه گذاران و توسعه دهندگان را برای توجه به آن جذب کرده است.

با این حال ، بسیاری از مشکلات بصورت قابل توجهی وجود دارد. روند توسعه طولانی ، پیچیده و بسیار گران است. چه کسی بار توسعه را تحمل خواهد کرد؟ چه کسی پس از تأیید ان هزینه های درمانی را پرداخت می کند؟

بحث در زمینه مباحث اخلاقی نیز مورد توجه است. توجه به حقوق بیمار، تامین بهترین روش درمانی برای وی با کمترین دغدغه و در دسترس بودن این روش ها بسیار مهم می باشد. یکی از موارد مهم همین بحث میزان در دسترس بودن درمان های نوین ژن درمانی می باشد. هزینه این نوع درمان ها برای بیماران باید بصورتی باشد که اختلافی بین فقیر و غنی در دسترسی به آن وجود نداشته باشد. دولت ها و سیستم های بهداشتی درمانی، بیمه ها، مراکز خیریه می توانند نقش مفیدی در این امر ایفا نمایند.
http://stemcell.isti.ir/index.aspx?siteid=9&fkeyid=&siteid=9&pageid=2750&newsview=49729

Reference:https://www.regmednet.com/users/3641-regmednet/posts/53990-welcome-to-our-spotlight-on-gene-therapy

Start typing and press Enter to search