ژنی که از آسیب سلول های بنیادی مغز بر اثر استرس محافظت می کند

 In تازه ها

بنا به اظهار محققان، سلول های بنیادی، سلول های مغزی جدیدی تولید می کنند که برای یادگیری و حافظه در طول زندگی فرد بالغ ضروری هستند. اگر این سلول های بنیادی بدون کنترل تقسیم شوند، ذخایر آن ها تمام می شود. به نظر می رسد ژن FOXO3 با جلوگیری از تقسیم سلول های بنیادی تا زمانی که استرس وجود دارد، نقش خود را ایفا می کند.

از جمله عواملی که باعث استرس بافت مغز می شود می توان به التهاب، تشعشعات و یا فقدان مواد غذایی کافی اشاره کرد. در این پژوهش به طور اختصاصی به بررسی اثر مواجهه سلول های بنیادی مغز با استرس اکسیداتیو (که ناشی از تولید گونه های مضر اکسیژن در بدن می باشد) پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که پروتئین FOXO3 مستقیما تحت تاثیر استرس اکسیداتیو قرار می گیرد، به طوریکه FOXO3 به هسته سلول های بنیادی منتقل می شود و در آنجا ژن های پاسخ به استرس را فعال می کند. این پاسخ، منجر به تخلیه یک ماده مغذی به نام S-آدنوزیل متیونین (SAM) می شود که برای همکاری با پروتئین لامین در تشکیل یک پوشش در اطراف DNA در هسته سلول های بنیادی ضروری است. در فقدان SAM، لامین نمی تواند این مانع قوی را تشکیل دهد و سلول این DNA بدون پوشش را با یک عفونت ویروسی اشتباه گرفته و منجر به نوعی پاسخ ایمنی به نام پاسخ اینترفرون نوع یک می شود. این امر باعث می شود سلول بنیادی خاموش شده و تولید سلول های عصبی جدید متوقف شود.

https://news.weill.cornell.edu/news/2021/02/study-reveals-how-a-longevity-gene-protects-brain-stem-cells-from-stress کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search