چرا به تنوع در افراد اهدا کننده ی مغز استخوان نیاز است؟

 In Uncategorized @fa, تازه ها

پیوند مغز استخوان روشی است که سلول های بنیادی خون سالم را به بدن بیمار تزریق می کند تا مغز استخوان آسیب دیده یا بیمار را جایگزین کند. درست مانند افرادی که به پیوند اعضایی مانند قلب یا کلیه نیاز دارند، افراد نیازمند به پیوند مغز استخوان نیز باید اهدا کننده ای مطابق پیدا کنند.

دکتر ارنستو آیالا، متخصص خون و آنکولوژی کلینیک مایو، می گوید: اهداء مغز استخوان افراد از هر نژادی برای یافتن نجات دهندگان اهدا کننده و کمک به بیماران امری ضروری است. به همین دلیل، تنوع در دنیای پزشکی ضروری است. بزرگترین چالشی که باید برای اهدا کنندگان برای پیوند مغز استخوان وجود دارد، قومیت است.

وی می گوید افرادی که برای مقابله با بیماری های خونی و سرطان ها مانند سرطان خون به پیوند مغز استخوان نیاز دارند، باید اهدا کننده ای مناسب پیدا کنند.

مهم ترین عامل هنگامی که به دنبال اهدا کننده می گردیم تطبیق HLA است. HLA مخفف آنتی ژن های لکوسیتی انسان (Human Leukocyte Antigens) است که در اصل فقط نشانگرهای سطح سلول ها هستند.

خواهر، برادر، پدر و مادر گاهی اوقات با هم مطابقت دارند در غیر این صورت، ممکن است یک چالش برای یافتن اهدا کننده مناسب مغز استخوان بوجود آید.

دکتر ایالا می گوید: اگر من یک بیمار داشته باشم که به یک اقلیت قومی تعلق داشته باشد، فقط در حدود ۲۰ تا ۲۵٪ احتمال دارد که یک اهدا کننده مناسب پیدا شود. در نتیجه باید مردم از هر نژاد را تشویق شوند که به عنوان یک اهدا کننده پیوند مغز استخوان نجات دهنده باشند.

https://medicalxpress.com/news/2021-07-mayo-clinic-bone-marrow-donor.html کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search