پیشرفت درمان با سلول های CAR T از طریق استفاده از داده های omics چند بعدی

 In تازه ها

علیرغم موفقیت چشمگیر درمان‌های سلول T با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) در درمان برخی از بدخیمی‌های هماتولوژیک، چالش‌هایی در بهینه‌سازی طرح‌های CAR و محصولات سلولی، بهبود نرخ پاسخ، افزایش دوام بهبودی، کاهش سمیت و گسترش کاربرد این روش درمانی باقی مانده است.

روش درمانی برای سایر انواع سرطان، داده‌های حاصل از آنالیزهای omics چند بعدی، از جمله ژنومیک، اپی ژنومیک، ترانس کریپتومیکس، پروفایل گیرنده سلول T، پروتئومیکس، متابولومیک و/یا میکروبیومیک، فرصت‌های منحصر به فردی را برای تشریح فنوتیپ‌های پیچیده و پویای چند عاملی، فرآیندها و پاسخ‌های سلول‌های CAR T و همچنین برای کشف اهداف جدید تومور و مسیرهای مقاومت فراهم ساخته است.

در این بررسی، فناوری‌های چندبعدی پروفایل‌سازی سلولی و مولکولی که برای پیشبرد درک ما از درمان‌های سلول‌های CAR T استفاده شده‌اند، خلاصه شده است. علاوه بر این، در مورد کاربردهای فعلی و استراتژی‌های بالقوه استفاده از داده های omics چندبعدی برای شناسایی آنتی ژن‌های هدف بهینه و سایر ویژگی‌های مولکولی که می‌توانند برای افزایش فعالیت ضد توموری و به حداقل رساندن سمیت درمان با سلول‌های CAR T مورد استفاده قرار گیرند، بحث شده است. در واقع، استفاده کامل از داده‌های omics چندبعدی بینش جدیدی در مورد زیست شناسی درمان با CAR T Cell ارائه می‌کند، توسعه محصولات با پروفایل‌های ایمنی و کارایی بهبود یافته را تسریع می‌بخشد و پزشکان را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های بیمار را بهتر پیش‌بینی و پایش کنند.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41571-023-00729-

Start typing and press Enter to search