هدف قرار گرفتن سلول‌های عامل عود سرطان خون برای درمان با سلول‌های CAR T

 In تازه ها

طبق یک مطالعه پیش‌بالینی، سلول‌های ایمنی که ازطریق ژنتیکی مهندسی شده‌اند، با موفقیت سلول‌های سرطانی خاصی را  هدف قرار می‌دهند که احتمالاً  مسئول عود نوعی از سرطان خون به نام لوسمی حاد میلوئیدی (AML) هستند. این سلول‌درمانی جدید -که اکنون در فاز یک آزمایش‌های بالینی است- ممکن است در نهایت به بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی کمک کند و مانع از بازگشت سرطان شود. در این مطالعه محققان از رویکردی استفاده کردند که در آن سلول‌های T برای تولید پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های آنتی‌ژن کایمریک یا CAR هدایت می‌شوند که سلول‌های T را قادر می‌سازد تا نشانگرهای خاصی  را روی سلول‌های سرطانی تشخیص دهند. در این جا، CAR  گیرنده‌ای است که به مولکول CD123 روی سلول‌های بنیادی سرطان خون متصل می‌شود و سلول‌های T را قادر می‌سازد تا  در جستجوی سلول‌های سرطانی بوده و آن‌ها را مورد حمله قرار دهند. CD123 نشانگری است که روی سلول‌های بنیادی سرطان خون یافت می‌شود.

دکتر Guzman از محققان این پروژه می‌گوید سلول‌های CAR-T به نام سلول‌های UCART123، که در این مطالعه استفاده شده‌اند، چندین ویژگی بسیار مهم دارند؛ از جمله اینکه یک نشانگر سلول‌های بنیادی سرطان خون را هدف قرار می‌دهند، از اهداکنندگان سالم گرفته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت لزوم برای بیماران آماده باشند و سمیّت حداقلی دارند. هنگامی که این تیم سلول‌های UCART123 را در مدل موشAML  آزمایش کردند، دریافتند که این نوع  درمان به طور مؤثر سلول‌های سرطان خون را از بین می‌برد. نتایج مطالعات پیش‌بالینی نشان داد که سلول‌های UCART123 در هدف قرار دادن لوسمی حاد میلوئیدی بسیار اختصاصی هستند.

https://www.technologynetworks.com/tn/news/car-t-cell-therapy-targets-cells-that-cause-leukemia-relapse-362245کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search