هدایت مغناطیسی سلول های بنیادی درمانی به مغز

 In تازه ها

محققان کره‌ای راهی برای هدایت سلول‌های بنیادی از راه دور به مناطق خاصی از مغز ابداع کرده‌اند تا بازسازی بافت عصبی را تقویت کنند. آنها نانوذرات اکسید آهن را در سلول ها بارگذاری کردند که سپس توسط یک منبع مغناطیسی خارجی به محل مورد نظر هدایت می شوند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور هونگسو چوی و پروفسور سونگ وون کیم در Advanced Healthcare Materials گزارش دادند که ترکیب نانوذرات با زنده ماندن یا عملکرد این سلول‌های بنیادی، از جمله توانایی آنها در تمایز به سلول‌های عصبی، تداخلی ندارد.

سلول‌های بنیادی حاوی نانوذرات با نام سلول‌های بنیادی با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی برداشت‌شده از چین‌های بافت داخل بینی که معمولاً پس از عمل‌های جراحی برای کاهش انسداد بینی دور انداخته می‌شوند، ایجاد شدند.

با توجه به فراوانی این نوع جراحی، می توان مقادیر کافی سلول بنیادی را برای آزمایشات بالینی به دست آورد. چوی گفت: از ویژگی‌های سلول‌های بنیادی مشتق‌شده می توان اشاره نمود که پتانسیل تکثیر و تمایز، و ایمونوفنوتیپ  تحت تأثیر تعداد عبور یا سن اهداکننده قرار نمی‌گیرد، در حالی که سایر انواع سلول‌های بنیادی می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

ربات های سلولی از طریق مجرای بینی وارد مغز می شوند. تزریق داخل بینی نسبت به روش های دیگر از جمله تزریق داخل مغزی کمتر تهاجمی و خطرآفرین است. در حالی که سلول‌ها و سایر مولکول‌هایی که از طریق منبع خون منتقل می‌شوند معمولاً توسط سد خونی مغزی از رسیدن به مغز جلوگیری می‌کنند، درمان‌هایی که به صورت داخل بینی تجویز می‌شوند این سد را دور می‌زنند تا به مغز برسند.

چوی توضیح داد: “سد خونی مغزی برای محافظت از مغز عمل می کند، اما در انتقال دارو به مغز برای درمان بیماری های مختلف مغزی اختلال ایجاد می کند.” در این مطالعه، ما یک روش تحویل فعال را توسعه دادیم که دقیقاً ضایعات در مغز را هدف قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که تعداد کافی سلول‌های بنیادی می‌تواند به منطقه مورد نظر منتقل شود.»

نویسندگان تصور می کنند که این تحویل کم تهاجمی عوامل درمانی از طریق گذر بینی به مغز محدود به درمان با سلول های بنیادی نخواهد بود. این نرم افزار همچنین می تواند برای تحویل هدفمند دارو برای بهینه سازی غلظت محلی داروها و به حداقل رساندن اثرات خارج از هدف بر سایر بافت ها مناسب باشد.

Ref:https://www.advancedsciencenews.com/magnetically-guided-delivery-of-therapeutic-stem-cells-into-the-brain/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search