نوظهور و پرمصرف؛ حیات‌بخشی با سلول‌ها

 In تازه ها

«سلول»؛ آغازی برای حیات. زینت‌بخش آفرینش هم می‌توان نامش را نهاد. چرا که همه داستان زندگی‌مان از همین جا آغاز می‌شود. اما در این میان سلول‌های بنیادی کارشان بی نظیر است. آنها تمام سلول های بدن را می‌سازند؛ آن هم از هر نوعی که باشند.

پس ظرفیت بسیاری در این سلول‌های ریز نهفته است که می‌توان با کشف‌شان خدمات ارزنده‌ای را به مردم هدیه کرد. در اینجا نیز سلاح علم و فناوری به کمک‌مان می‌آید. سلاحی برای یافتن مسیر راه های نا پیدا. ذره‌هایی که در پیوند و همراهی یکدیگر این موجود پیچیده و توانمند را خلق می‌کنند و قرآن کریم نیز، گواه صادق حیات‌بخشی سلول‌هاست.

اما جهان مبتنی بر فناوری نیز به درک این عرصه پیچیده و نوآور رسیده است. حرکت به سوی شناخت بهتر دنیای پررمز و راز سلول‌ها و دستاوردهای در خور آن نیز شاهدی بر این ادعا است. هم‌گام با پیشرفت‌های جهانی، قطار زیست بوم نوآوری و فناوری سلول‌های بنیادی ایران نیز روی ریل پیشرفت حرکت می‌کند و فعالیت‌های دانش‌بنیانی نیز سوخت آن شده است.

سلول‌های بنیادی به عنوان یک حوزه نوظهور و پرکاربرد از فناوری، با شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، مراکز جامع و پژوهش‌های کاربردی، مسیر روبه رشدی را پشت سر می‌گذارد؛ به طوری‌که سال ۹۹ نیز عملکرد فعالان جوان، خلاق و کارآزموده رشدی نمایان را برای این حوزه به ارمغان آورد.

ضمن آن‌که جایگاه ایران را در رقابت تنگاتنگ جهانی این عرصه ارتقا بخشیدند، رونق دستاوردهای این عرصه را به همراه آوردند تا جامعه طعم شیرین فناوری را در زندگی احساس کند و از نشاط و سرزندگی ناشی از خلاقیت و نوآوری فرزندانش بهره ببرد.

ثمره شیرین این تلاش نیز شد تولید محصولات جدید و فناورانه. دستاوردهایی که نه تنها امیدبخش بیماران صعب العلاج و کاهش رنج بیماری آنان شده است بلکه ایران را به میزبانی توانمند برای بیمارانی از پیشرفته‌ترین کشورها تبدیل کرده که افتخاری ماندگار است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی به عنوان پایگاهی برای همگرایی و حلقه وصل نقش آفرینان و فعالان این حوزه در معاونت علمی اقدامات خوبی را انجام داده است. اکنون بیش از ۱۶۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه در حال فعالیت هستند. شرکت‌هایی که در سال ۹۹ بیش از ۵ میلیارد فروش را ثبت رساندند.

این راه، آغاز شده است و فرجام آن نیکوست، به یاری باری‌تعالی؛ با ادامه روند شتابان در توسعه این فناوری به مدد نیروی انسانی جوانان خلاق و کارآزموده، ایران در شمار برترین‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، جایگاهی مستحکم و درخور خواهد یافت.

* مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری

Start typing and press Enter to search