نشست هیئت‌رئیسه و تبریک رئیس دانشگاه به مناسبت روز دانشجو

 In تازه ها

گرامیداشت روز دانشجو و یاد خاطرات ۱۶ آذر ۱۳۳۲
در این نشست که ۱۶ آذر ۹۹ در سالن شورای مدافعان سلامت برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی در سخنان پیش از دستور با تبریک روز دانشجو، به نقش دانشگاه در پیروزی‌های قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: ۱۶ آذر در دانشگاه و برای نسلی که آن دوران را تجربه کرده‌اند معنی خاصی دارد چون قطعه‌ای از تاریخ سیاسی کشور در دانشگاه تهران رقم خورده است.

دکتر کریمی با گرامیداشت شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ یادآور شد: پس از کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی دکتر مصدق، فضای کشور متشنج و دوباره ارتباط با انگلیس برقرار شد. به دنبال آن در ۱۶ آذر همان سال در دانشکده فنی به علت درگیری دانشجویان با ارتش سه دانشجو به نام‌های قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند. پس از حادثه ۱۶ آذر  نیکسون معاون وقت رییس‌جمهوری امریکا به‌منظور دریافت دکترای افتخاری وارد دانشکده حقوق شد که به دنبال آن با واکنش دانشجویان در کوی امیرآباد مواجه می‌شود.  
وی افزود: آن زمان دکتر سیاسی رییس وقت دانشگاه تهران بود. در آن دوران استقلال دانشگاه اهمیت ویژه‌ای داشت  و رئیس دانشگاه نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. براین اساس دکتر سیاسی واکنش تندی به این اتفاق نشان دادند و تصمیم گرفتند که به‌صورت جمعی استعفا دهند ولی این کار نکردند. شاه نیز در واکنش به این حوادث، پیش‌دستی کرد و دانشگاه و دانشجویان را مقصر دانست.
رئیس دانشگاه بابیان اینکه ۱۶ آذر در آن دوران، هیجان عجیبی داشت افزود: پس‌ازاین  حادثه، واکنش‌های دانشگاه در ۱۶ آذر هرسال، به‌قدری شدید بود که به تعطیلی دانشگاه می‌انجامید.

گرامیداشت یاد دکتر فلاحی و دکتر دشتی
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود، با تسلیت درگذشت دکتر غلامحسین فلاحی و دکتر سید حبیب‌الله دشتی دو تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گفت: دیروز برای تشییع پیکر دکتر فلاحی به مرکز طبی و پیکر دکتر دشتی به بیمارستان امام خمینی رفتیم. در آن شرایط با صحنه‌ای مواجه شدم که یادآوری آن را مناسب می‌دانم. در میان دوستانی که ابراز ناراحتی می‌کردند، شنیدم کارگر شریفی که در پشت جمعیت ایستاده بود گفت، «آدم خوبی بود.»  این جمله او من را به فکر فرو برد. چراکه آنچه از انسان در هر جایگاهی باقی می‌ماند همین یک جمله است و این بهترین توصیفی است که می‌شود پس از حیات یک انسان از او کرد.

انسان خوبی بود!

رئیس دانشگاه بابیان اینکه، باید از واقعه از دست دادن، پی‌درپی همکاران درس بگیریم گفت: توجه به اصول اخلاق حرفه‌ای به خصوص برای ما که با جان بیماران سروکار داریم نکته مهمی است. پس از پایان حیاتمان، درحالی‌که جسم بی‌جانمان را روی زمین می‌گذارند؛ مهم است آن‌هایی که کنارمان ایستاده‌اند؛ چه قضاوتی در موردمان می‌کنند. نحوه قضاوت آنان در اینکه بگویند انسان خوبی بود یا با نگاه سرد و بی‌تفاوت از کنارمان عبور کنند در آرامش ابدی‌مان تأثیرگذار است. البته این تذکر را به خودم می‌دهم و از همکاران عذرخواهی می‌کنم.

حمایت دانشگاه از فرآیند سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود، پس از شنیدن گزارش دکتر امیرعلی حمیدیه رئیس و همکاران مرکز تحقیقات و بانک فرآورده‌های پیوندی ایران و مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از تلاش همکاران این مجموعه قدردانی کرد و گفت: هیئت‌رئیسه دانشگاه، معاونت توسعه و دکتر صحرائیان با نگاه مثبت از فعالیت‌های شما حمایت می‌کنند. هیچ مانعی در دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های این مراکز وجود ندارد و دانشگاه با توجه به شرایط موجود از حداکثر ظرفیت خود برای کمک به شما استفاده می‌کند.

برنامه آینده با آسیب‌شناسی گذشته
وی با اشاره به مسائل حقوقی نحوه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه گفت: راهی که برای آینده ترسیم می‌کنیم؛ باید با آسیب‌شناسی گذشته باشد. لذا همتاپروری و جانشین پروری و رعایت مسائل حقوقی در راه‌اندازی‌های جدید باید موردتوجه قرار گیرد.

عرق ملی یا دانشگاهی
رئیس دانشگاه با تأکید بر وابستگی محققان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به دانشگاه گفت: یا باید هیئت‌علمی که عرق دانشگاهی دارد؛ وارد عرصه فناوری شود و یا افراد فناور  که عرق دانشگاهی ندارند؛ برای تولید محصولات، به دانشگاه متصل شوند؛ اینکه نگاه ملی داشته باشیم یا دانشگاهی پارادوکسی است که باید به آن فکر کنیم و به این نکته توجه کنیم که  همان‌گونه امروز در مورد عملکرد دکتر سیاسی قضاوت می‌کنیم؛ سال‌های آینده در مورد تصمیمات ما، قضاوت می‌کنند. لذا تصمیم‌گیری در این زمینه باید تخصصی‌تر و با رعایت ملاحظات حقوقی باشد.

قدردانی رئیس دانشگاه از دکتر قوام زاده

دکتر کریمی در پایان سخنان خود با گرامیداشت یاد دکتر قوام زاده در راه‌اندازی بخش پیوند بیمارستان شریعتی تأکید کرد: دکتر قوام زاده، دکتر حمیدیه و همکاران دیگر بیمارستان شریعتی زحمات بسیاری در طول سالیان متمادی متقبل شدند که جای قدردانی دارد. امروز گزارش مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز کودکان نیز به‌عنوان قسمتی از این مجموعه که با علاقه‌مندی دکتر حمیدیه و با حمایت دانشگاه از بیمارستان شریعتی جدا و به مرکز طبی ملحق شد، گزارش شد و همچنان توسعه فعالیت‌ها در این دو مرکز ادامه دارد.

گزارش مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و مرکز تحقیقات بانک فرآورده‌های پیوندی ایران

در ادامه دکتر امیرعلی حمیدیه رئیس مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و سرپرست مرکز تحقیقات بانک فرآورده‌های پیوندی ایران، با قدردانی از تلاش هیئت‌رئیسه در مدیریت اپیدمی کووید ۱۹ گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در این حوزه همچون توسعه علمی و فناوری در کشور پیشگام بوده است.
وی با تأکید بر تلاش این دو مرکز در ایجاد ساختار نسل و سه چهار  دانشگاه گفت: دریافت نظرات هیئت‌رئیسه در ادامه فعالیت‌های آینده مرکز نقش مهمی دارد.
در ادامه دکتر هدی معدنی پژوهشگر حوزه پزشکی بازساختی و سلول درمانی دانشگاه، بابیان اهمیت سلول درمانی و پزشکی بازساختی در جهان و همچنین معرفی فعالیت‌های مرکز تحقیقات بانک فرآورده‌های پیوند ایران گفت: این مرکز در سال ۱۳۷۳ توسط دکتر حمید میرخانی با انتقال دانش از بانک نسج برامپتون انگلستان راه‌اندازی شد و دو سال بعد محصولات دریچه قلب هموگرفت و استخوان‌های منجمد بلند برای درمان سرطان استخوانی اندام‌ها، در مرکز طبی و همچنین ممبران آمینیوتیک در جراحی‌های چشم‌پزشکی و سوختگی تولید شد.
وی با اشاره به ایفای نقش ملی این مرکز در آموزش، توانمندسازی و پیاده‌سازی ساختار فراهم آوری اعضا پیوندی گفت: در سال ۱۳۸۰ نخستین طرح پایلوت فراهم آوری ارگان و نسوج و همچنین اهدای ارگان از فوت‌شدگان مرگ مغزی، در این مرکز آغاز و منجر به شبکه فراهم آوری اعضا شد.
دکتر معدنی با اشاره به تولید بالغ‌بر ۶۰ محصول از ۵ بافت انسانی گفت: درحال حاضر این مرکز، توسعه زیرساخت‌های آموزشی، تحقیقاتی و تربیت سرمایه انسانی و همچنین گسترش فناوری‌های نوین و تولید محصولات و خدمات حوزه پیوند را در دستور کار خود قرار داده و متناسب با آن اقدامات متعددی را انجام می‌دهد که برای توسعه این فعالیت‌ها نیاز به حمایت‌های دانشگاه دارد.
سپس دکتر محمدامیر امیرخانی از مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، این مرکز را مهم‌ترین ساختار نسل سومی و چهارمی دانشگاه‌ها دانست که توسعه فناوری را از ایده تا بازار راهبری و هدایت می‌کند و افزود:  این مرکز حائز زیرساخت‌های پذیرش و استقرار صاحبان ایده بوده و تربیت و راهبری فناوران جوان، هسته‌های فناور و شرکت‌های پویا را برعهده دارد.
دکتر امیرخانی با اشاره به فعالیت دپارتمان‌های مختلف، به نمونه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی و فناوری این مرکز اشاره کرد و گفت: طراحی و تولید واکسن کرونا، ژن‌درمانی و درمان سرطان مبتنی بر فناوری mRNA، طراحی و تولید بالغ‌بر ۲۰ نوع ماده اولیه مهندسی بافت، تولید چسب پلیمری زخم‌های چشمی، طراحی و تولید محصول سلول و ژن‌درمانی کارتی سل برای درمان سرطان و… ازجمله مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در این مرکز درحال انجام است.
وی با اشاره به انتظارات اعضای این مرکز از دانشگاه، در به‌کارگیری  فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در توسعه خدمات بالینی  تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم از دانش این حوزه در پزشکی، قلب، چشم، درماتولوژی، زخم و سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده کنیم.
سپس دکتر مریم بهفر معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلول درمانی کودکان با اشاره به پیشینه فعالیت این مرکز گفت: نخستین بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در سال ۶۹ در بیمارستان شریعتی راه‌اندازی و در سال ۸۵ به‌منظور بهبود کیفیت پیوند کودکان، این بخش از بزرگ‌سالان جدا و درنهایت در سال ۹۵ به مرکز طبی کودکان منتقل شد.
دکتر بهفر با اشاره به طیف وسیع پیوند بیماری‌های کودکان در این مرکز گفت: افزون بر پیوند بیماران مبتلابه سرطان، پیوند بیماری‌های نقص ایمنی و متابولیک بدو تولد و همچنین بیماری‌های نورولوژیک و…در این مرکز انجام می‌شود.
در ادامه اعضای این سه مرکز انتظارات خود از دانشگاه و اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه‌های خود را درخصوص فعالیت‌های این مراکز بیان کردند.

Start typing and press Enter to search