نسل جدید فناوری CRISPR پایه های درمانی را برای درمان طیف وسیعی از بیماری های چشمی ارثی ایجاد می کند

 In تازه ها

یک مطالعه موفقیت آمیز ، توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، منجر به ترمیم عملکردهای بینایی و شبکیه در موشهای مدل مبتلا به بیماری ارثی شبکیه می شود. این مقاله با عنوان “ترمیم عملکرد بینایی در موشهای بالغ مبتلا به بیماری شبکیه ارثی از طریق ویرایش پایه آدنین” که امروز در Nature Biomedical Engineering منتشر شده است ، استفاده از نسل جدید فناوری CRISPR را نشان می دهد و زمینه را برای ایجاد یک روش درمانی جدید برای طیف وسیعی از بیماری های چشمی ارثی ناشی از جهش های مختلف ژنی ایجاد می کند.

Krzysztof Palczewski ، استاد برجسته در موسسه چشم گاوین هربرت می گوید ، نتایج ما موفقیت آمیزترین درمان نابینایی تا به امروز با استفاده از ویرایش ژنوم را نشان می دهد.” یماری های وراثتی شبکیه (IRD) گروهی از بیماری های کور کننده است که در اثر جهش در بیش از ۲۵۰ ژن مختلف ایجاد می شود. پیش از این ، راهی برای درمان این بیماری های ویرانگر نابینا وجود نداشت. اخیراً ، FDA اولین روش وارد کردن ژن را برای بیماری مادرزادی Leber (LCA) ، نوع رایج IRD که از دوران کودکی منشأ می گیرد ، تأیید کرد.

ما با استفاده از ویرایشگرهای پایه سیتوزین و آدنین برخی از موانع موجود در سیستم CRISPR-Cas9 را از بین بردیم ، مانند جهش های خارج از هدف غیر قابل پیش بینی و راندمان ویرایش پایین. استفاده از این ویرایشگران ما را قادر به اصلاح جهش های نقطه ای در یک روش دقیق و قابل پیش بینی می کند. علاوه بر آن، جهش های ناخواسته ای را که به طور بالقوه می توانند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کنند ، را به حداقل می رسانند. “

تیم UCI، با استفاده از یک مدل موش LCA که از یک جهش بیماریزا بالینی در ژن Rpe65 برخوردار است، با موفقیت پتانسیل درمانی ویرایش پایه را برای درمان LCA و گسترش سایر بیماری های کور ارثی نشان داد و  در میان سایر نتایج ، درمان ویرایش پایه عملکرد شبکیه و بینایی را در موشهای LCA به سطوح تقریباً طبیعی بازگرداند.

رویکردهای ژن درمانی برای درمان بیماری های ارثی شبکیه با توجه به دسترسی چشم، وضعیت خوب سیستم ایمنی آن و آزمایش های بالینی موفقیت آمیز ژن درمانی RPE65 ، منجر به اولین ژن درمانی مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده شد. در حال حاضر ، همانطور که در این مطالعه نشان داده شده است ، فناوری ویرایش پایه می تواند یک مدل درمانی جایگزین از درمان ژن را برای تصحیح عملکرد یک پروتئین اصلی مربوط به بینایی که توسط جهش ها غیرفعال شده است را فراهم کند.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/10/201019155922.htm

Start typing and press Enter to search