نسل جدید درمان مبتنی بر سلول های CAR-T، افقی روشن برای درمان میلوما

 In تازه ها

نسل جدید سلول هایCAR-T ، نتایج مثبتی را در فاز II آزمایش علیه مولتوم میلوما ثبت کرده است. این مطالعه که به سرپرستی دانشمندان انستیتو سرطان Dana-Farber (MA ، ایالات متحده آمریکا) صورت گرفته بود، منجر به بهبودی تقریباً ۷۵٪ از بیماران با عود مجدد شده است. بطوریکه این روش به طور قابل توجهی حاکی از تاثیر بهتر نسبت به  روش های درمانی موجود است. نتایج این پژوهش اخیراً در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.

نویسنده این پژوهش اذعان داشت: “علیرغم پیشرفت‌های متعدد در درمان مولتیپل میلوما، عود مجدد در این بیماران شایع است. بیمارانی که پس از دریافت درمان استاندارد همچنان رو به وخامت می روند ، گزینه های درمانی نسبتاً کمی برای پاسخ دهی مناسب پیش رو دارند. نتایج این آزمایش نشان دهنده‌ی یک نقطه عطف واقعی در درمان این بیماری است چراکه در ۳۰ سالی که میلوما را درمان کردم ، هیچ درمان دیگری را در این گروه از بیماران تا این حد موثر ندیده ام. “

درمان های فعلی برای میلوما شامل سه دسته اصلی است: داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی ، مهار کننده های پروتئازوم و آنتی بادی های ضد CD38. با این حال ، بیمارانی که در برابر این روش‌ها مقاوم هستند ، نیاز فوری به جایگزین‌های درمانی بهتر دارند.

مانند سایر روشهای درمانی مبتنی بر CAR-T ، این روش نوین شامل از بین بردن سلولهای T خود بیمار و اصلاح آنها برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی  بیمار است. در مورد این روش، سلول‌های T اصلاح می شوند تا پروتئین روی سلول‌های میلوما که مسئول رشد و بقای آنها است را مورد هدف قرار دهند.

این تیم با توجه به نتایج مثبتی که در آزمایش آنها مشاهده کردند، درخواستی را به FDA آمریكا ارائه داده و در آن درخواست تصویب استفاده از این نوع سلول های CAR-T برای معالجه بیماران مبتلا به عود مجدد میلوما و یا مقاوم به درمان طرح کرده اند .

Link:https://www.regmednet.com/novel-car-t-therapy-sees-success-in-treatment-resistant-myeloma-patients/

Start typing and press Enter to search