نتایج موفقیت آمیز درمان مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی در دیستروفی عضلانی

 In تازه ها

دانشمندان مرکز پزشکی کلارا لهستان نشان داده اند که سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) می توانند برای درمان دیستروفی های عضلانی گروهی از بیماری های پیشرونده عضلانی ناشی از جهش ژنتیکی، و در نتیجه ضعف عضلانی استفاده شوند.

سلولهای بنیادی مزانشیمی مشتق شده از ماده ای که در بند ناف به نام ژله وارتون (WJ) یافت می شود ، در جدیدترین مطالعه توانستند قدرت ماهیچه ها را بدون عوارض جانبی  به کمک این محصول زیستی بهبود بخشند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

“تجویز WJ-MSC در علائم عصبی بحث برانگیز است. با این حال ، این مقاله نشان می دهد که سلول درمانی یک گزینه درمانی منطقی است ، اگرچه معیارهای واجد شرایط بودن برای درمان باید بهینه و بررسی شود. “

بیش از ۳۰ ژن منحصر به فرد در پاتوژنز دیستروفی های عضلانی نقش دارند و هدف قرار دادن آنها دشوار است. گزینه های درمانی فعلی محدود به مراقبت های حمایتی و داروهایی مانند استروئیدها است که با عوارض جانبی مضر همراه است.

اگرچه سلول های بنیادی نمی توانند شرایط ژنتیکی زمینه ای را برطرف کنند ، اما خواص درمانی گسترده آنها ممکن است پیامدهای جهش های درگیر را بهبود بخشد.  این مطالعه نتایج بالینی استفاده از WJ-MSC ها را در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی که در شرایط واقعی درمان می شوند را توصیف می‌کند.

در این مطالعه ، ۲۲ نفر با انواع مختلف دیستروفی عضلانی یک تا پنج تزریق داخل وریدی و یا داخل نخاعی در هر دوره درمانی دریافت کردند که حداکثر تا دو بار در ماه انجام می‌شد. پس از این، قدرت عضلات با استفاده از مجموعه ای از نیرو مترهای کامپیوتری CQ Dynamometer ارزیابی شد.

پژوهشگر این طرحج اذعان داشت : “در کل گروه ، شاهد بهبود قابل توجهی در چندین عضله بدن از جمله اندام ، لگن ، آرنج و شانه بودیم.” در موفق ترین مورد، بیمار بدون چوب زیر بغل شروع به حرکت کرد ، توانبخشی را متوقف کرد و دوباره به کار تمام وقت پیوست. “

با این نتایج چشمگیر ، تیم در حال حاضر قصد دارد مطالعات بیشتری را برای بررسی استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان دیستروفی عضلانی انجام دهد.

“به عنوان مثال ، ما نمی دانیم که اثر درمانی چقدر طول خواهد کشید. ممکن است درمان به صورت چرخه ای تکرار شود. مطالعات بیشتر برای بهینه سازی سلول های بنیادی از نظر طرح درمان در یک دوره طولانی و هم افزایی احتمالی با داروهای دارویی ویا توانبخشی مورد نیاز است. با این حال ، ما معتقدیم که نتایج میتواند دلگرم کننده باشد، به ویژه در شرایطی که هیچ درمان موثر دیگری وجود ندارد. “

Ref:https://www.regmednet.com/mesenchymal-stem-cell-treatment-sees-success-in-new-muscular-dystrophy-study/ کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search