مطالعه نشان میدهد که دو درمان با سلولهای T CAR به عنوان درمان های خط دوم و سوم برای بزرگسالان مبتلا به لنفوم سلول B منتشر مقرون به صرفه هستند

 In تازه ها

محققان گزارش دادهاند که یک درمان نسبتاً جدید برای یک نوع لنفوم برای بزرگسالان به عنوان درمان خط دوم و سوم مقرونبهصرفه می باشد.

 دو داروی سلول درمانی، axicabtagene ciloleucel و tisagenlecleucel – که گیرنده های آنتی ژن کایمریک اتولوگ (CAR) سلول های T هستند – قبلاً در درمان لنفوم منتشر سلول B دارای عود یا مقاوم، مؤثر بوده اند. لنفوم سلول B بزرگ منتشر، سرطان تهاجمی سیستم لنفاوی، شایع ترین زیرگروه لنفوم غیر هوچکین در ایالات متحده و در سراسر جهان است.
 در تجزیه و تحلیل کارآزمایی های بالینی منتشر شده قبلی، محققان دریافتند که این دو درمان، درمانهای مقرونبهصرفه هستند، هم از نظر هزینه دارو و هم با در نظر گرفتن سود هزینه برای افزایش طول عمر بیماران.
 این مطالعه مقرون به صرفه بودن درمان با سلول T CAR به عنوان خط دوم و درمان های بعدی را در مقایسه با مراقبت های استاندارد کنونی از دیدگاه بخش مراقبت های بهداشتی و اجتماعی ارزیابی کرد.

 هشام عبدالعظیم، MD، MS، یکی از پزشکان، گفت: «یافته های ما نشان میدهد که ارائهدهندگان مراقبت ممکن است به بیماران axicabtagene ciloleucel را بهعنوان درمان خط دوم و
tisagenlecleucel را به عنوان درمان خط سوم یا بعدی به بیماران پیشنهاد کنند، زیرا میدانند که استفاده از آنها مقرون به صرفه است.

 کمتر از یک سال پیش، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از یکی از این درمان های سلول T CAR، axicabtagene ciloleucel را بهعنوان خط دوم درمان برای بیماران مبتلا به لنفوم منتشر سلول B تأیید کرد.  دیگر درمان با سلول های CAR T، tisagenlecleucel، به عنوان خط سوم یا بعدی درمان برای این بیماران مورد تایید FDA است.

 شیمی ایمونوتراپی معمولاً به عنوان خط اول درمان برای لنفوم منتشر سلول B استفاده می شود.  تا ۸۰ درصد بیماران به بهبودی می رسند.  با وجود این، عبدالعظیم می گوید که بیش از یک سوم بیماران مبتلا به این نوع لنفوم پس از درمان اولیه، عود یا بیماری مقاوم به درمان را تجربه می کنند.

 پزشکان خط دوم، خط سوم و خط های بعدی درمان را پس از عود یا مقاوم شدن سرطان بیماران انجام می دهند.  عبدالعظیم می گوید پیوند اتولوگ استاندارد درمان مراقبتی برای درمان خط دوم پس از عود سرطان یا مقاوم بودن آن است.  پیوند اتولوگ شامل شیمی درمانی با دوز بالا است که به دنبال آن تزریق سلول های بنیادی خود بیمار انجام می شود.  اگر لنفوم پس از پیوند عود کند، بیماران به خط سوم درمان می روند.

 روش های درمانی جدید درمان های سلول های CAR T، مانند axicabtagene ciloleucel و tisagenlecleucel، به صورت تجاری برای بیماران لنفوم سلول B منتشر بزرگ که پس از درمان استاندارد مقاوم هستند یا عود میکنند، در دسترس هستند.  سلول های CAR T سلولهای T اتولوگ بیماران را به طور ژنتیکی تغییر می دهند تا هدف خاصی را روی سلول های سرطانی شناسایی کرده و آنها را از بین ببرند.
 آزمایشات و تحقیقات بالینی قبلاً موفقیت درمان با سلول T CAR را در بهبود نرخ پاسخ کلی نشان داده است.  عبدالعظیم می گوید که او و همکارانش در این مطالعه به دنبال تحلیل زاویه متفاوتی بودند: مقرون به صرفه بودن درمان در مراحل مختلف فرآیند درمان، هم از دیدگاه بخش مراقبت های بهداشتی ایالات متحده و هم از دیدگاه اجتماعی.
 در حالی که دیدگاه بخش مراقبت های بهداشتی ایالات متحده هزینه دارو را محاسبه می کند، یک دیدگاه اجتماعی هم هزینه دارو و هم تعداد سال هایی را که دارو به طول عمر بیمار اضافه می کند در نظر می گیرد – که سال زندگی تعدیل شده با کیفیت نامیده می شود.  نویسندگان مطالعه، درمان با سلول های CAR T را در صورتی مقرون به صرفه دانستند که هزینه آن کمتر از ۱۵۰۰۰۰ دلار در هر سال زندگی تنظیم شده با کیفیت باشد.

 عبدالعظیم و همکارانش، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این مطالعه را در مجله شبکه باز انجمن پزشکی آمریکا منتشر کردند.  آنها یافتههای خود را عمدتاً از تجزیه و تحلیل دو کارآزمایی بالینی تصادفیسازی شده به دست آوردند که اثربخشی درمانهای سلول T CAR را به عنوان درمان های خط دوم در بیماران پرخطر عودکننده یا منتشر لنفوم سلول B بزرگ بررسی کردند و آن را با استانداردهای مراقبتی مقایسه کردند.  نویسندگان مطالعه سپس چندین تجزیه و تحلیل مقرون به صرفه را بر روی درمان های CAR T با سلولهای T در مقابل درمان های مراقبتی استاندارد به عنوان درمان های خط دوم یا بعدی در درمان بیماران مبتلا به لنفوم سلول B منتشر عودکننده یا مقاوم به درمان انجام دادند.

 سایر گزارش های منتشر شده در سال گذشته نشان می دهد که خط دوم axicabtagene ciloleucel از دیدگاه بخش مراقبت های بهداشتی ایالات متحده مقرون به صرفه است.  عبدالعظیم می گوید این مطالعه با محاسبه مقرون به صرفه بودن از دیدگاه اجتماعی، یافته های آنها را تقویت می کند.

 عبدالعظیم میگوید مطالعات آینده بر روی تعیین بیمارانی که می توانند از درمان های خاص سلول های CAR T در مراحل مختلف درمان خود بیشترین بهره را ببرند، تمرکز خواهند کرد.
 «CAR T Cell نسبتاً جدید است، اما با جمع آوری داده های بیشتر در آینده، باید بتوانیم جمعیت بیماران را بیشتر تشریح کنیم تا بتوانیم مشخص کنیم کدام بیماران خاص از درمان های سلول های CAR T در مرحله دوم، سوم یا بیشتر سود میبرند. خطوط بعدی درمان به نوبه خود، این به ما امکان می دهد تا درمان ها را مقرون به صرفه تر اعمال کنیم.»

https://news.llu.edu/research/study-shows-two-car-t-cell-therapies-cost-effective-second-and-third-line-treatments-for-adults-with-diffuse-large-b-cell-lymphomaکپی لینک کوتاه

کلمات کلیدی

Start typing and press Enter to search