محققان برای اولین بار تخمک های موش زنده را از سلول های بنیادی ایجاد کردند

 In تازه ها

در سال ۲۰۱۱ ، کاتسوهیکو هایاشیی و تیم او اولین سلولهای اسپرم را از سلولهای بنیادی تولید کردند. سپس در سال ۲۰۱۶، هایاشی و تیم دیگری با استفاده از سلول های بنیادی اولین تخمک های پستانداران را تولید نمودند. اما مشکلی که وجود داشت این بود که باید اووسیت ها در بافت تخمدان انکوبه می شدند تا زنده بمانند. در این تلاش جدید، هایاشی و تیم دیگری برای اولین بار با استفاده از سلولهای بنیادی تخمک های زنده موش را از سلول های بنیادی ایجاد کرده اند.

این تیم بر روی مواد موجود در بافت تخمدان متمرکز شدند و انکوباتور جدیدی را ایجاد کردند که نیازی به بافت تخمدان نداشته باشد. پس از پنج سال، آنها مخلوط شیمیایی مناسب را پیدا کردند و از آن برای ایجاد یک انکوباتور استفاده کردند که به همان روش استفاده از بافت تخمدان کار می کرد. محققان با در دست داشتن تمام نتایج و اطلاعات، اووسیت های حاصل از سلول های بنیادی را به روشی که پنج سال قبل ابداع شده بود، پرورش دادند.

سپس آنها را در انکوباتور قرار دادند و مشاهده کردند که این اووسیت های به تخمک های زنده موش تبدیل می شوند. محققان با تلقیح چندین تخمک و کاشتن آنها در رحم موش ماده اجازه دادند که روند طبیعی زندگی آنها طی شود. موش های ایجاد شده با این روش مصنوعی، پس از رشد و بلوغ و تولید مثل طبیعی، نسل بعدی خود را بطور طبیعی بوجود آوردند.

البته چنین آزمایشاتی را در حال حاضر نمی توان در مورد انسان انجام داد، اما محققان پیشنهاد می کنند که کار آنها روزی می تواند در مورد تولید مثل انسان نیز انجام شود و برای مثال به زنان نابارور اجازه می دهد که بچه دار شوند.

https://medicalxpress.com/news/2021-07-viable-mice-eggs.htmlکپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search