ضرورت استفاده از سیستم ویرایش ژن CRISPR جهت ارائه سلول‌درمانی

 In تازه ها

آینده سلول‌ درمانی در استفاده از محصولاتی است که در دسترس باشند و از ویرایش چندگانه ژن ها در طول فرآیند تولید بهره گیرند. ویرایش ژن ها می‌تواند اختصاصیت سلول‌درمانی را افزایش دهد. سلول‌درمانی باید آماده و در دسترس باشد؛ این به آن معناست که می تواند در دسترس جامعه بزرگتری از بیماران قرار گیرد. همچنین این نوع از درمان ساده‌تر به نظر می‌رسد.

شرکت بیو دارویی Caribou Biosciences سیستم ویرایش ژنی توسعه داده است که از CRISPR جهت هیبرید RNA-DNA (chRDNA) و برای بهبود ویرایش سنتی ژن CRISPR Cas9 استفاده می‌کند. سیستم chRDNA امکان انجام چندین ویرایش ژنی را برای حذف PD-1 از سطح سلول‌های T مورد استفاده در درمان‌‌های سلولی CAR-T فراهم می‌کند. با نسل بعدی فناوری CRISPR به نام chRDNA، می‌توانیم ویرایش‌های ژنی بیشتری مانند حذف PD-1 داشته باشیم؛ که کارایی، ویژگی بالا و در عین حال یکپارچگی ژنومی را حفظ می‌کند. Caribou اولین شرکتی است که سلول درمانی در دسترس یا آلوژنیک را با ناک اوت PD-1 وارد کلینیک کرد. آن ها در حال حاضر تنها شرکتی هستند که از راهنماهای هیبریدی برای CRISPR استفاده می‌کنند.

در اوایل ژوئن، این شرکت داده های بالینی اولیه را جهت سلول درمانی آلوژنیک خود، یعنی CB-010 برای لنفوم غیرهوچکین ارائه داد. در این مطالعه شش بیمار قرار داشتند؛ که همگی به تک دوز اولیه ۴۰ میلیون سلول CAR-T پاسخ دادند. این دوز بسیار کم برای مطالعه فاز اولیه می‌باشد؛ بنابراین قابل توجه است که همه بیماران به درمان پاسخ دادند.

شایان ذکر است؛ بر هم کنش CB-010 با سلول های لنفوم غیر هوچکین سلول B به شرح ذیل می‌باشد:

با استفاده از فناوری chRNDA شرکتCaribou ، CB-010 دارای سه ویرایش ژنومی است.

۱. حذف ژن TRAC جهت حذف گیرنده‌های سلول T.

۲. قرار دادن یکCAR  اختصاصی  CD19در جایگاه TRAC، برای هدف قرار دادن سلول‌های توموری CD19+.

۳. حذف PD-1 برای افزایش تداوم فعالیت ضد توموری سلول CAR-T.

همانطور که گفته شد؛  CB-010دارای سه ویرایش ژنوم، دو حذف و یک درج است. در این راستا، برنامه بعدی این شرکت CB-011 می‌باشد؛ که یک محصول آماده برای مولتیپل میلوما بوده و به چهار ویرایش ژنوم، شامل دو حذف و دو درج نیاز دارد.

Start typing and press Enter to search