سلول های بنیادی همه توان موش از طریق سرکوب پیرایش ژنی بدست آمده و حفظ شدند

 In تازه ها

  HuiShen و همکارانش در ۱۴ می سال ۲۰۲۱ در مجله ی Cell، گزارشی را منتشر کردند که در آن روشی برای جذب و نگهداری سلولهای بنیادی همه توان پیشنهاد شده است.

از زمانی که برای اولین بارسلولهای بنیادی جنینی (ESC) ایجاد شدند، مقایسه ی عملکردی و مولکولی پتانسیل رشد جنینی و خارج جنینی در کشت in vitro سلولهای همه توان و بلاستومرهای داخل بدن چالش برانگیزبوده است. محققان این پروژه گزارش داده اند که سرکوب پیرایش ژنی در ESC های موش باعث ایجاد یک حالت حدواسط pluripotent به totipotent می شود. Shen و همکارانش با استفاده از مهارکننده ی پیرایش ژنی، پلادینولید B، توانسته اند به کشت in vitro پایدار ESC های همه توان برسند که در سطوح مولکولی قابل مقایسه با بلاستومرهای ۲ و ۴ سلولی است، به همین علت این سلولها را سلول های شبه بلاستومر قدرتمند (TBLC) نامیده اند.

 سنجش های کایمریک موش همراه با توالی یابی RNA تک سلولی (scRNA-seq) نشان داده که TBLC ها دارای توانایی رشد دو طرفه ی قوی برای تولید دودمان سلول های جنینی و خارج جنینی متعددی هستند. سرکوب پیرایش ژنی باعث مهار گسترده ی پیرایش در ژنهای پر توان( pluripotent genes) می شود، هرچند ژنهای همه توان( totipotent genes ) که حاوی تعداد کمی از اینترونهای کوتاه هستند، به طور موثر پیرایش شده و از نظر رونویسی فعال می شوند. این مطالعه روشی را برای بدست آوردن و نگهداری سلولهای بنیادی توانمند فراهم می کند.

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(21)00500-6کپی لینک کوتاهکلمات کلیدی

Start typing and press Enter to search