سلول های بنیادی: بینش جدید رویکردهای پزشکی بازساختی در آینده

 In تازه ها

سلول های بنیادی یکی از امیدوار کننده ترین ابزارها در زمینه داروهای بازساختی به حساب می آیند زیرا این سلول ها نوعی سلول هستند که می توانند تمام سلول های بدن ما را تولید کنند و پتانسیل درمان بافتهای از بین رفته در اثر آسیب یا بیماری را دارند. سلولهای بنیادی مشابه سلول های جنینی می توانند در آزمایشگاه تولید شوند و به عنوان سلولهای بنیادی القایی شناخته می شوند که این سلولها می توانند از سلول های پوستی و … تولید شوند. این فرآیند به برنامه ریزی مجدد بیان ژن آنها متکی است و یک سلول بنیادی را از یک سلول تمایزیافته ایجاد می کند، یافته ای که در سال ۲۰۱۲ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به دست آورد.

علیرغم پتانسیل این سلول ها ، اطلاعات کمی در مورد مکانیسم های کنترل تقسیم سلول های بنیادی ، که تمایل به تجمع خطاهای تفکیک کروموزومی در طول این روند را دارند ، شناخته شده است. سلول های بنیادی می توانند تقریباً به طور نامحدود کپی شوند و یکی از عناصر لازم برای تقسیم سلولی موفق (یا میتوز) سانترومر است که محل اتصال مجتمع های پروتئینی است که اطمینان می دهد مواد ژنتیکی ، هنگامی که در کروموزومها کپی و متراکم می شوند ، به طور مساوی بین دو سلول دختر توزیع می شود.

به منظور کنجکاوی برای درک مکانیزم های حاکم بر تفکیک کروموزوم در سلول های بنیادی، تیم محققان به سرپرستی راکل اولیویرا و لارس جانسن، یک پروژه زیست شناسی اساسی را طراحی کردند که تمرکز به سمت سانترومرها و مجتمع های پروتئینی مرتبط با آنها بود. این مطالعه “یک تعریف دقیق از ترکیب و اندازه سانترومرهای سلولهای بنیادی را نشان داد و نشان داد که کروموزومهای آنها در مقایسه با سلولهای متمایز دارای سانترومر ضعیف تر و به نسبت بازوی ضعیف تری هستند.

لارس یانسن، محقق اصلی این پروژه در دانشگاه آکسفورد، می افزاید: “این” ضعف “در ساختار هنگام توزیع صحیح کروموزوم ها بین سلول های دختران، ممکن است دلیل این اشتباهات بیشتر هنگام تقسیم شدن سلول ها باشد.”

تمایل زیاد به خطا در طول تقسیم سلول، که منشأ ناهنجاری های کروموزومی است ، در حال حاضر یکی از بزرگترین محدودیت های استفاده از این سلول ها است. “برای غلبه بر این محدودیت ، ما باید بدانیم که چرا چنین اشتباهاتی رخ می دهد. فراتر از کشف مهم این مطالعه ، ما در حال حاضر به دنبال ساختارهای دیگری هستیم که برای تقسیم سلولی مهم هستند تا دید کلی تری نسبت به همه تقسیمات میتوزی سلول های بنیادی داشته باشیم، بنابراین ما می توانیم تقسیمات اشتباه این سلول ها را کنترل کنیم. این مطالعه دیدگاه های جدیدی را برای درک صحت تقسیم سلولی به ارمغان می آورد و دلایل احتمالی ما را برای وجود ناهنجاری ها نشان می دهد ، که می تواند تا حد زیادی بر درمان های توسعه یافته در زمینه پزشکی بازساختی تأثیر بگذارد.

Refrence:https://medicalxpress.com/news/2020-10-stem-cells-insights-future-regenerative.html

Start typing and press Enter to search