سلول هایی که در پاسخ به نور انسولین ترشح می‌کنند، روزنه امیدی در درمان دیابت مدل موشی شد

 In تازه ها

محققان دانشگاه تافتز (MA ، ایالات متحده) سلولهای تولید کننده انسولین ساخته اند که می توانند به نور پاسخ دهند. سلولهای panc لوزالمعده ، طراحی شده توسط فن ژانگ و امانوئل تزناکاکیس، زیر پوست موشهای دیابتی پیوند زده شده و میزان انسولین تولید شده در معرض نور دو تا سه برابر افزایش یافت، که به معنی کاهش میزان  قند خون است.امید است تا این روش جدید بتواند به درمان بالقوه دیابت منجر شود ، شرایطی که ۳۰ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است.

ژانگ و تزناکاکیس سلول های پانکراس را مهندسی کردند تا ژن آدنیلات سیکلاز (PAC) را بیان کند. با استفاده از اپتوژنتیک( زمینه ای که اخیراً پیشرفت های چشمگیری در استفاده از نور به عنوان یک تغییر ژنتیکی در سیستم های مصنوعی نشان داده است )PAC  می تواند به نور آبی پاسخ دهد ، تولید انسولین را افزایش داده و باعث کاهش سطح قند خون شود.

ژن PAC ،تولید cAMP را در یک سلول افزایش می دهد ، که این مولکول یک مولکول سیگنال دهی میانی که توسط سلول های پانکراس برای تنظیم پاسخ به قند خون استفاده می شود. به دلیل سطح بالای cAMP که در حضور نور و سطح بالای گلوکز ایجاد می شود، سلول ها مجبور به تولید انسولین بیشتر می شوند و کمبود این سیگنال در دیابت غالب می شود. محققان امیدوارند که با اتصال ژن حساس به نور به سیستم عادی پاسخ به انسولین ، بدن بتواند سیستم را به طور کافی بدون نگهداری مداوم تنظیم کرده و از قله ها و دره های قند خون در ارتباط با رویکردهای دارویی کنونی جلوگیری کند.

دیابت، ناشی از ناتوانی در پاسخ به انسولین و ذخیره گلوکز از خون است که منجر به افزایش قند خون و قطع عضو ، نابینایی و طیف وسیعی از شرایط دیگر می شود. در حالی که انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد ، دیابت نوع ۲ ۹۰ درصد بیماران را تشکیل می دهد و شامل حساسیت زدایی به سیگنال انسولین است که محققان امیدوارند این روند جدید بر آن غلبه کند پس از انتشار یافته های خود ، محققان اکنون به دنبال بررسی چگونگی استفاده از این سلول ها در ایجاد دستگاه پانکراس زیستی هستند.

Ref:https://www.regmednet.com/diabetes-may-be-controlled-by-light-sensitive-cells/

Start typing and press Enter to search