سلول درمانی CAR T به عنوان درمان خط اول برای لنفوم سلول B تهاجمی

 In تازه ها

محققان مرکز سرطان دانشگاه آندرسون تگزاس در مطالعه ای نشان دادند که axi-cel ، که سلول درمانی با استفاده از سلول T گیرنده آنتی ژن کایمریک ضد CD19 اتولوگ (CAR) است، یک درمان خط اول ایمن و موثر برای بیماران لنفوم سلول B تهاجمی  (LBCL) است که نیاز فوری به درمان های جدید و موثر دارند.

این نتایج در نشست سالانه مجازی سال ۲۰۲۰ انجمن هماتولوژی آمریکا ارائه شده است.

محقق Sattva S. Neelapu ، استاد لنفوم و میلوما ، گفت: “این آزمایش گامی در جهت انتقال سلول درمانی CAR T به درمان خط اول برای بیماران مبتلا به لنفوم سلول B تهاجمی است.” “در حال حاضر، بیماران مبتلا به لنفوم سلول B تهاجمی که به تازگی تشخیص داده شده اند، تقریباً شش ماه شیمی درمانی دریافت می کنند. اما در صورت موفقیت ، سلول درمانی CAR T می تواند آن را به یک بار تزریق تبدیل کند و درمان در طی یک ماه انجام شود.”

Axi-cel در حال حاضر برای درمان بزرگسالان مبتلا به LBCL عود کننده یا مقاوم به درمان که قبلاً دو یا چند روش درمانی سیستمیک دریافت کرده اند ، بر اساس مطالعه محوری ZUMA 1 ، تایید شده است. در فاز ۲ ، بررسی کارآزمایی ZUMA-12  به منظور توسعه یافته های  ZUMA-1 است که با هدف استفاده از axi-cel به عنوان درمان خط اول در بیماران مبتلا به LBCL پر خطر می باشد.

تجزیه و تحلیل موقت ZUMA-12 نشان می دهد که ۸۵٪ از بیماران تحت درمان با axi-cel پاسخ کلی را تجربه کرده و ۷۴٪ پاسخ کامل را تجربه کرده اند. هفتاد درصد بیماران ثبت نام شده ، پس از پیگیری متوسط ۳/۹ماهه ، پاسخ مداوم داشتند. شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با درمان با سلول های بنیادی شامل کاهش تعداد گلبول های سفید خون ، انسفالوپاتی ، کم خونی و سندرم آزاد سازی سیتوکین بود. تمام رویدادهای ناگوار تا زمان تجزیه و تحلیل داده ها برطرف شدند.

Neelapu گفت: “این مقدار کافی سلول T می تواند سبب بهبود اثربخشی درمان  باشد و منجر به نتایج بهتر برای بیماران شود.” به دنبال نتایج امیدوار کننده موقت ZUMA-12، محققان قصد دارند پیگیری های مداوم خود را برای تأیید دوام پاسخ های بیماران به درمان انجام دهند.

Neelapu گفت: “اگر پاسخ ها پس از پیگیری طولانی تر دوام داشته باشند، یک آزمایش بالینی تصادفی مورد نیاز است تا بتواند به طور قطعی نشان دهد که سلول درمانی CAR T نسبت به استاندارد درمانی موجود با شیمی درمانی در این بیماران پر خطر برتر است.” “علاوه بر این ، این سوال مطرح می شود که آیا سلول درمانی CAR T نیز باید در بیماران با خطر متوسط با لنفوم سلول  تهاجمی ارزیابی شود.”

https://medicalxpress.com/news/2020-12-car-cell-therapy-effective-first-line.html

Start typing and press Enter to search