سلول درمانی موثر برای آسیب نخاعی در موش صحرایی،توسط فعال کننده پلاسمینوژن

 In تازه ها

محققان دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو (کالیفرنیا ، ایالات متحده آمریکا) سلول های بنیادی را با فعال کننده پلاسمینوژن نوع بافت اصلاح شده (tPA) قبل از تحویل سلول ها به محل آسیب نخاع در موش های صحرایی ، تهیه و تزریق کردند. ۴ ماه پس از تزریق، موش‌ها افزایش سلول‌های مولد عصبی شرطی tPA و بهبود حرکات اندام را داشتند. یافته های این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است.

محققان قبل از درمان سلول‌ها با tPA اصلاح شده در شرایط in vitro ، سلول‌های پیش ساز عصبی خود را از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تولید کردند. پس از ۱۵ دقیقه ، سلولهای پیش ساز عصبی tPA به محل آسیب نخاع منتقل شدند، تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا این سول ها بر درد ناشی از آسیب تأثیر دارد و یا خیر.

در حالی که این روش هیچ تأثیری بر سطح درد نداشت ، ۲ ماه پس از درمان اولیه ، موش ها ۲.۵ برابر بیشتر از سلولهای پیش ساز عصبی با tPA-شرطی شده از سلول های غیر شرطی داشتند. سلولهای مشروط به tPA نیز در حال افزایش در محل محل پیوند بودند.

پس از ۴ ماه ، موشهای دارای سلولهای مولد عصبی tPA سه برابر افزایش فعالیت حرکتی داشتند که این امر با یک سیستم امتیازدهی اندازه گیری گردید که ترکیبی از حرکات مفصل و اندام موش را تعیین می کند.

tPA قبلاً معمولاً برای درمان سکته های غیر خونریزی دهنده و تجزیه لخته های خون استفاده می شد. با این حال ، آنزیم طبیعی نیز التهاب را کاهش می دهد و رشد نورون را بهبود می بخشد. با توجه به پیامدهای بالینی ، تیم تحقیقاتی از یک فرم غیر فعال آنزیمی tPA در آزمایشات خود استفاده کردند که دارای رشد پیش عصبی و اثرات ضد التهابی است اما اثر ضد انعقادی بر روی خون ندارد.

متأسفانه ، یک محدودیت در این مطالعه این است که موش ها به اندازه کافی زنده نیستند تا بتوانند تغییرات طولانی مدت را که ممکن است در انسان اتفاق بیفتد ، نشان دهند. با این حال ، یکی از بهترین مدل های غیر پستاندار موجود در نظر گرفته شده است.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر قصد دارد بررسی کند که چگونه tPA اصلاح شده باعث تحریک رشد سلولهای مولد عصبی در سطح مولکولی می شود و به آنها اجازه می دهد تا به ترمیم آسیب نخاعی کمک کنند.

Link:https://www.regmednet.com/stem-cell-therapy-for-spinal-cord-injury-improved-by-plasminogen-activator-in-rats/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search