سلول‌های بنیادی استخراج شده از ادرار، منبعی مناسب برای تولید IPSCs

 In تازه ها

بر اساس یک مطالعه جدید که در Scientific Reports منتشر شده است، ادرار انسان به طور بالقوه یک منبع غیر تهاجمی برای استخراج سلول های بنیادی است.

یک مطالعه جدید منتشر شده در Scientific Reportsclaims ادعا می‌کند که سلول های بنیادی را از ادرار انسان جدا کرده و مشخص صحت نوع آن را اثبات کرده است. این کشف که توسط محققان دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف (آلمان) انجام شد ، امکان جمع آوری غیرتهاجمی سلول های بنیادی مخصوص بیماران را فراهم می آورد که می توانند به آسانی به iPSCs تبدیل شوند یا برای درمان های بازساختی و سلول درمانی متمایز شوند.

سلول های بنیادی که به سلول های پیش ساز کلیوی (UdRPCs) مشتق شده اند ، در این مطالعه از ۱۰ بیمار در سنین ، جنس و قومیت های مختلف این سلول ها جدا شده و مشاهده شد که از ۲۰۰۰-۷۰۰۰ سلول در روز قابل استخراج است که در غیر این صورت از بین می روند و از بدن انسان خارج می شوند.

نتایج نشان داد ترکیبی از نشانگرهای سلول های بنیادی کلیوی مانند SIX2 ، CITED1 و WT1-متناسب با منشاء آنها در کلیه و همچنین نشانگرهایی که نشان دهنده سلول های بنیادی مزانشیمی و پرتوان بودن است ، مانند TRA-1-60 ، TRA-1-81 ، SSEA4 ، C-KIT و CD133 شناسایی شده است.

پس از جمع آوری UdRPC ها ، تیم نشان داد که آنها قادر به کشت سلول ها در شرایط آزمایشگاهی و تمایز آنها به استئوسیت ها ، کندروسیت ها و چربی ها در مدت سه هفته (مشابه سلول های بنیادی مزانشیمی) هستند. محققان همچنین هنگام مقایسه داده های رونویسی ، شباهتی به سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک ، که قبلاً از مایع آمنیوتیک سه ماهه سوم جدا کرده بودند ، کشف کردند.

با تأیید توانایی تمایز خود ، تیم نشان داد که UdRPC ها را می توان با استفاده از یک سیستم انتقال عفونی اپیزومی بدون ادغام ، مجدداً در iPSCs برنامه ریزی کرد ، که می تواند سلول ها را نسبت به iPSC های سنتی که با استفاده از ناقل های ویروسی استفاده می شود ، مستعد درمان های بازساختی باشد.

Ref:https://www.regmednet.com/stem-cells-obtained-from-urine-may-be-a-strong-ipsc-source/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search