ریشه‌کن کردن HIV از طریق درمان با سلول‌های بنیادی

 In تازه ها

در یک مطالعه، تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس نوع خاصی از سلول‌های بنیادی را کشف کردند که می‌تواند میزان ویروس عامل ایدز را کاهش داده، ایمنی ضد ویروسی بدن را تقویت کرده و فولیکول‌های لنفاوی آسیب دیده روده توسط ویروس نقص ایمنی میمون را ترمیم کنند. این مطالعه که در ۲۲ ژوئن در JCI Insight منتشر شده است، مکانیسمی را نشان می‌دهد که از طریق آن سلول‌های بنیادی/استرومایی مزانشیمی (MSCs) پاسخ ایمنی بدن به ویروس را افزایش می‌دهند.

بافت لنفوئیدی در روده محل اولیه تکثیر ویروسی و محل ذخیره ویروسی است. گروه Dandekar نشان داده است که عفونت HIV باعث از بین رفتن شدید سلول‌های ایمنی T مخاط روده می‌شود و پوشش سد اپیتلیال روده را مختل می‌کند.

در فولیکول‌های لنفوئیدی با ایجاد پاسخ آنتی‌بادی برای ویروس، حمله ایمنی طولانی مدت علیه پاتوژن‌ها انجام می‌شود. این مناطق مهم خیلی زود پس از عفونت HIV دچار اختلال عملکردی می‌شوند. داروهای ضد رتروویروسی به طور مؤثر تکثیر ویروس را سرکوب می‌کنند، اما آسیب ناشی از ویروس به بافت لنفاوی را ترمیم نمی‌کنند. این مطالعه نشان داد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند محل آسیب دیده مخاط را تعدیل، تغییر و بازسازی کنند.

بدون استفاده از داروهای ضدویروسی، سلول‌های بنیادی مزانشیمی توانستند پاسخ ضد ویروسی میزبان را با ترمیم فولیکول‌های لنفاوی، بازگرداندن ایمنی مخاطی و احیای مواردی که خیلی زود مورد هدف ویروس قرار گرفته بود، افزایش دهند. اینکه چگونه سلول‌های بنیادی می‌توانند بر عفونت‌های ویروسی مثل ایدز تأثیر بگذارند، مسئله‌ای کشف نشده است.

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210623194025.htmکپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search