روش جدید محققان در زمینه افزایش شانس پیوند سلول های شبکیه

 In تازه ها

محققان راهی را برای اصلاح تولید سلولهای شبکیه از سلولهای بنیادی جنینی برای درمان نابینایی در افراد مسن کشف کرده اند. آنها با استفاده از ویرایش ژن CRISPR / Cas9 ، موفق به تغییر سلول ها شده اند تا بتوانند از سیستم ایمنی بدن مخفی شوند و از رد شدن پیوند جلوگیری شود.

محققان موسسه کارولینسکا ، اکنون نشانگرهای مشخصی را روی سطح سلولهای RPE پیدا کرده اند که می توانند برای جداسازی این سلولهای شبکیه استفاده شوند. نتایج این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است.

یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: این یافته به ما امکان داده است تا یک پروتکل مناسب را تهیه کنیم که تضمین کند تمایز سلولهای بنیادی جنینی به سلولهای RPE مؤثر است و آلودگی به سایر سلولها وجود ندارد. این امر به ما برای شروع کارآزمایی‌های بالینی مرتبط کمک شایانی می کند.

این محققان همچنین توانستند سلولهای بنیادی جنینی ایجاد کنند که قادر به پنهان شدن از سیستم ایمنی بدن هستند. با استفاده از ویرایش ژن CRISPR / Cas9 ، آنها مولکولهای خاصی مانند HLA کلاس I و کلاس II را که بر روی سطح سلولهای بنیادی وجود دارند به عنوان وسیله ای که سیستم ایمنی بدن می تواند به کمک آنها خودی را از غیرخودی تشخیص دهد ، از بین بردند و این نوع سلولهای بنیادی فاقد این مولکولها را به سلولهای RPE تمایز دادند.

Reference:https://www.cell.com/stem-cell-reports/fulltext/S2213-6711(20)30062-X?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS221367112030062X%3Fshowall%3Dtrue

Start typing and press Enter to search