روشی جدید برای استخراج سلول‌های بنیادی جوان، از موش‌های مسن

 In تازه ها

از اصلی ترین ادعاهایی که در این مطالعه به آن اشاره شده بود تاثیر فعالیت میتوکندری بر روی رشد و نمو سلول‌های بنیادی بود. نتایج این مطاالعه حاکی از آن بود که فعالیت های میتوکندریایی نیز از عامل سن می‌تواند نقش پر رنگ تری در سلامت سلول ایفا کند.

محققان این پژوهش نشان دادند، اگرچه با افزایش سن سلول میزان فعالیت میتوکندری کاهش می یابد، با این وجود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از سلول‌های مسن شناسایی شدند که فعالیت‌های غشایی خودرا همچنان حفظ کرده اند. با بررسی ژنتیکی این سلول‌های مسن، دریافتند که الگوهای بیان ژنی در این سلول‌ها همچون الگوهای بیان ژنی در سلول‌های بنیادی جوان است.

همچنین برای بررسی میزان اثر و زندگانی، پس از استخراج سلول‌های بنیادی مسن، آن ها را با ترکیب mitoquinol (mito-Q) مورد تیمار قرار داده. این ترکیب موجب افزایش فعالیت غشایی میتوکندری و به دنبال آن تحریک فعالیت های میتوکندری می شود. در این میان مشاهدات حاکی از آن بود که این سلول‌ها رفتاری مشابه رفتار سلول‌های بنیادی جوان از خود نشان می دهند.

در این مطالعه محققان تاکید داشتند که با هدف قرار دادن فعالیت میتوکندری می توان چشم اندازهای خوبی را در درمان بیماری‌های خونی مرتبط با افزایش سن، در نظر داشت. بطوریکه با تیمار کردن موش‌های میانسال و مسن با ترکیب mito-Q بستری برای جلوگیری از ابتلای گروه تیمار شده نسبت به کم خونی فراهم گردید.

نتیجتا، مطالعه حاضر فعالیت غشایی میتوکندری را به عنوان یک فعالیت فیزیولوژیکی معرفی نمود که می‌تواند هدف بسیار مناسبی برای افزایش بازدهی سلول‌های بنیادی مسن و به دنبال آن درمان بیماری های مرتبط باشد.

Link: https://www.regmednet.com/young-stem-cells-identified-in-old-mice-using-a-new-approach

Start typing and press Enter to search