دکتر کریمی: دانشگاه خانه ماست، برای ساخت خانه خود تلاش کنید

 In تازه ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست که یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سالن حکیم برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه، پروژه های عمرانی دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: از شما می خواهم در ماه های باقی مانده، وقت و انرژی بیشتری برای اتمام پروژه های نیمه تمام بگذارید. اگر چه دو ماه از دولت باقی مانده است اما اینجا خانه ماست و هر چه تلاش کنیم در نهایت برای خانه خود تلاش کرده ایم.

ی با اشاره به حجم زیاد پروژه های انجام شده و در دست اجرا گفت: می دانم که کارهای زیادی در دست دارید اما اگر باری از دوش بیمارستان ها برداریم بسیار ارزشمند است از این رو تلاش کنید تا پارکینگ بیمارستان امام و برخی پروژه های نیمه تمام بیمارستانی در ماه های باقی مانده به اتمام برسد.
دکتر کریمی، ساخت انبار دارویی در پردیس را به فال نیک گرفت و گفت: با راه اندازی و انتقال انبار دارویی، زمین ۶ هزار متری امیرآباد که در منطقه ای استراتژیک و نزدیک کمپوس مرکزی قرار گرفته است، فضای خوبی برای انتقال برخی از معاونت ها خواهد بود و می توان برای فضای اداری از آن استفاده کرد.
رئیس دانشگاه سپس، در خصوص تغییرات اعمال شده از سوی دولت برای پرداخت حقوق و اضافه کار در آخر ماه گفت: این تغییرات تصمیم دانشگاه نیست و از سوی دولت ابلاغ شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناقشات ایجاد شده در زمینه واکسن اشاره کرد و از همکاران معاونت بهداشت خواست تا ملاحظات بیشتری در این زمینه داشته باشند و افزود: ناهماهنگی در تزریق واکسن می تواند تبدیل به بحران شود. در تزریق واکسن و قول دادن، بسیار دقت کنید و پا را از شیوه نامه ها فراتر نگذارید تا باوجود زحمات زیادی که در این زمینه کشیده اید در معرض تهاجم قرار نگیریم.
دکتر کریمی سپس به روز روابط عمومی و نمایشگاه این روز اشاره و از معاونان برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد و گفت: به دلیل شرایط کرونا نمی توانستیم این مراسم را در سطح وسیع برگزار کنیم. واقعیت این است که کرونا در بیمارستان های دانشگاه به کندی رو به کاهش است و به نظر می رسد هنوز بیمارستان های بزرگ درگیر این بیماری هستند و لذا از این حیث در آسایش کامل نیستیم.

تکریم از خیرین دانشگاه
در ادامه دکتر محمود بیگلر، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه، از تسویه بدهی با پیمانکاران در پروژه های عمرانی دانشگاه خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا در پروژه های عمرانی، بدهی پیمانکاران را تسویه کنیم و در چند ماه آینده نیز این رویه را ادامه خواهیم داد تا این پروژه ها را بدون بدهی تحویل دولت آینده دهیم.
وی سپس به کمک خیرین در بخش عمرانی اشاره کرد و آن را ذخیره ای عظیم دانست و گفت: پروژه های مرکز طبی ۲، بیمارستان ام اس، پروژه بیمارستان نیک اندیش الهام در شهر ری، از جمله مواردی هستند که با همکاری خیرین انجام و منابع آن تامین و در اختیار دانشگاه قرار گرفته است. این کمک خیرین ذخیره ای برای بخش عمرانی دانشگاه است و باید آنها را تکریم کرد تا در کنار دانشگاه باقی بمانند.

دکتر بیگلر، از چند سال اخیر به عنوان سال های سخت مالی یاد کرد و گفت: در این چندسالی که دکتر کریمی مدیریت دانشگاه را بر عهده داشتند، در سخت ترین وضعیت مالی قرار داشتیم که البته این مسئله مانعی برای توسعه بخش های عمرانی به وجود نیاورد و در همین دوره مدیریت ایشان ۳ پردیس منطقه ۲۲و۱۸ وبلوار فردوس ایجاد که نیازهای دانشگاه را در سال های آینده درزمینه های آموزشی وپژوهشی ودرمانی برطرف خواهدکرد. یکی از آنها در منطقه ۲۲ در زمینی حدود ۵۰ هکتار و دیگری در پردیس منطقه ۱۸ واقع شده است. بسیاری از بخش های دانشگاه همچون بیمارستان شریعتی ۲، انبار دارویی و دانشکده توانبخشی و بسیاری از بخش های دانشگاه می تواند در این دو کمپوس مستقر شوند و اقدامات خود را انجام دهند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه، تعامل با دانشگاه تهران را مفید دانست و تصریح کرد: در این تعامل بالغ بر۱۳هزار مترمربع زمین جهت توسعه فضاهای آموزشی و پژوهشی قرار گرفت.
وی رشد ۳۰ درصدی اعتبارات پژوهشی را پاسخگوی نیازهای این بخش ندانست و افزود: برنامه ریزی شده تا کسری این بخش را از سایر منابع تامین کنیم.
دکتر بیگلر همچنین به مستندسازی املاک و منابع دانشگاه در سایر استان ها اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا منابعی که در خارج از دانشگاه در معرض دست اندازی سایر دانشگاه ها و استان ها قرار داشت را مستند کنیم تا مزاحمت های سازمان های دیگر در این زمینه کاهش یابد. تاکنون اسناد بسیاری از املاک و دارایی های دانشگاه در استان های مختلف صادر شده است. ۰ پروژه پایان یافته، ۲۳ پروژه در دست اجرا
در ادامه مهندس بهزاد مکری، مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، گزارشی از پروژه های عمرانی دانشگاه، در سه بخش پروژه های خاتمه یافته در سال ۹۹، جاری و برنامه هایی که در چند روز آینده اجرایی خواهند شد، ارائه کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ پروژه با زیر بنای بالغ بر ۵۴ هزار متر مربع در سال ۹۹ خاتمه یافت و به بهره برداری رسید که شامل، یک پروژه بیمارستانی با زیر بنای ۲۱ هزارو۵۰۰ متر مربع و ۱۷۶ تخت، ۶ پروژه درمانی با ۱۱۰ تخت بیمارستانی، یک پروژه تحقیقاتی – پژوهشی، ۸ پروژه دانشجویی، یک پروژه کمک آموزشی و پنج مرکز خدمات سلامت و خانه بهداشت بود. وی افزود: در حدود ۲۳ پروژه عمرانی با زیر بنای ۵۴۶ هزار متر مربع در دست اجراست که از آن جمله می توان به ۸ پروژه درمانی – بیمارستانی، ۴ پروژه درمانی (حدود ۴ هزار تخت بیمارستانی)، ۲ پروژه تحقیقاتی- پژوهشی، ۴پروژه فرهنگی-رفاهی، یک پروژه آموزشی و کمک آموزشی، ۲ پروژه دانشجویی و ۲ پروژه بهداشتی اشاره کرد.
مهندس مکری، مهدی کلینیک با ۱۰۰۰ تخت، مرکز طبی کودکان ۲ با ۲۷۰ تخت، شریعتی ۲ با ۸۸۹ تخت، طرح توسعه بیمارستان فارابی با ۱۷۴ تخت بستری، انستیتو کانسر با ۵۴۸ تخت و بیمارستان ام اس را از جمله پروژه های در دست اجرا خواند و گفت: چند بیمارستان نیز با همکاری خیرین در دست اجراست که دانشگاه مجری مستقیم آن نبوده و پیشرفت فیزیکی خوبی تاکنون نداشته اند که از جمله آن می توان به بیمارستان اسلامشهر، نیک اندیش الهام، و بیمارستان زنجیره امید اشاره کرد.
مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، از راه اندازی بخش ها و مراکز مختلف خبر داد و گفت: ساختمان امید در بیمارستان شریعتی، کلینیک ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان، کلین روم سلول های بازساختی، بخش سایکلوترون بیمارستان شریعتی، بخش CSSD و بخش پای دیابتی بیمارستان شریعتی، شیمی درمانی بیمارستان آرش، همگی پایان یافته و در حال خدمت رسانی هستند. همچنین پروژه های اورژانس مرکز طبی، آزمایشگاه جامع مجتمع امام خمینی (ره)، بونکرهای شتاب دهنده بیمارستان یاس، کلین روم پیوند اعضا و بازسازی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی، در حال اجراست.
مهندس مکری همچنین از آغاز پروژه های انبار دارویی، پارک علم و فناوری دانشگاه و دانشکده فناوری های نوین خبر داد و گفت: این پروژه ها در مرحله تهیه طرح و شروع پروژه قرار دارند.

وی سپس به پروژه های رفاهی فرهنگی اشاره کرد و گفت: بازسازی آمفی تئاتر موزه تاریخ پزشکی به اتمام رسیده و اکنون در حال احداث سالن کنفرانس موزه هستیم. همچنین پروژه پارکینگ طبقاتی بیمارستان امام در فاز نخست افتتاح شده و در حال اتمام فازهای بعدی آن هستیم. پاویون و سلف سرویس بیمارستان روزبه در حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین بازسازی نمای دانشکده پزشکی و لابی آن خاتمه یافته است.
مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، افزود: احداث دانشکده توانبخشی با پیشرفت ۱۰ درصدی در منطقه ۱۸ آغاز شده است. دانشکده طب ایرانی و علوم تغذیه نیز در مرحله تهیه طرح و آغاز کار قرار دارد. مرکز آزمون های الکترونیک دانشگاه نیز نقشه ها و طرح های آن مصوب شده و در حال برگزاری مناقصه در این زمینه هستیم. همچنین احداث خوابگاه بوستان ۶ پسران، خوابگاه دختران گلستان ۲ و آشپزخانه کوی نیز خاتمه یافت و در حال بهره بردای است. زمین چمن مصنوعی کوی تحویل شد و سالن ورزشی و قرائت خانه آن نیز به اتمام رسید. همچنین طرح بهسازی توسعه شبکه برق انجام شد.
مهندس مکری همچنین از احداث ۵ هزار متر مربع پروژه بهداشتی در سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون دو پروژه بهداشتی در حال اجرا داریم.

پیشتاز در راه اندازی سامانه
پس از آن مهندس شهریار ارسیلو، مدیر نظارت و توسعه امور عمومی، گزارش پروژه های حوزه مدیریت نظارت را مطرح کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران توانست ارتقا و توسعه سامانه های مختلف تخصصی در زمینه تجهیزات پزشکی را در دستور کار قرار دهد که این مسئله تاثیرگذاری بسیاری در سطح کشور داشت. سامانه استانداردسازی تجهیزات پزشکی با مشارکت معاونت درمان در اکثر بیمارستان ها انجام شده است. به واسطه وجود این سامانه تمامی بخش های بیمارستانی از لحاظ وجود تجهیزات پزشکی استانداردسازی می شود.

وی از پیشرفت ۸۰ درصدی سامانه کارشناسی خرید تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: اگر این سامانه اجرا شود، دانشگاه تهران می تواند تبدیل به مرجعی برای کارشناسی خرید تجهیزات پزشکی در سطح کشور شود. همچنین سامانه مانیتورینگ هوشمند اکسیژن بیمارستانی با پیشرفت ۶۰ درصدی انجام شده است که از طریق این سامانه، وضعیت اکسیژن مراکز به صورت آنلاین نمایش داده می شود. این سامانه در سال گذشته با توجه به شیوع کووید ۱۹، تاثیرگذاری بسیار زیادی جهت کنترل کیفی اکسیژن های بیمارستانی و بهبود حال بیماران کرونایی داشته است به نحوی که به واسطه تمهیدات انجام شده اعم از تهیه مخازن اکسیژن ساز و غیره، اکسیژن بیماران کرونایی به موقع، به مقدار کافی و خلوص بسیار بالا تهیه شده و دانشگاه جهت تامین آن مشکلی نداشته است.
مهندس ارسیلو، با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی در سطح کشور، گفت: این سامانه از ۶۴ دانشگاه سطح کشور، در ۵۵ دانشگاه علوم پزشکی نصب شده است و به واسطه این اقدام، وزارت بهداشت توانست داشبورد تجهیزات پزشکی را با همکاری دانشگاه راه اندازی کند.
وی به پیشرفت ۱۰۰ درصدی پیاده سازی تدارکات الکترونیک دولت اشاره کرد و گفت: این سامانه در سطح معاملات جزیی و متوسط پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته و دانشگاه ما نخستین دانشگاهی بود که در سطح کشور در سامانه تدارکات الکترونیک دولت ثبت نام کرد. این سامانه در تمامی ۵۵ مرکز تابعه دانشگاه پیاده سازی شده و تا کنون بیش از ۳ هزار میلیارد ریال معاملات جزئی و متوسط از طریق این سامانه انجام شده است.
مهندس ارسیلو، ارتقای سیستم نقلیه دانشگاه را اتفاقی مثبت خواند و گفت: با نوسازی و خرید ۵۰ دستگاه آمبولانس، با میانگین عمر کمتر از ۷ سال، فعلا کمبودی در زمینه آمبولانس نداریم. همچنین خودروهای سواری دانشگاه به طور کامل سامان دهی شده است.
مدیر نظارت و توسعه امور عمومی، از توسعه سالن های همایش و همچنین راه اندازی سامانه جامع رزرو کردن سالن های همایش دانشگاه خبر داد و گفت: از جمله امکانات این سامانه، معرفی سالن های همایش کل دانشگاه برای بازاریابی و رزرو آنهاست. همچنین سامانه جامع تغذیه با پیشرفت ۱۰۰ درصدی، سامانه رزرواسیون تغذیه با پیشرفت ۹۳ درصدی و خرید تجمیعی و توزیع اقلام اساسی در دانشگاه اجرا شده است.
مهندس ارسیلو، سپس استانداردسازی و ارتقای وضع ایمنی ساختمان ستاد مرکزی را از اقدامات انجام شده دانست و تاکید کرد: استانداردسازی آسانسورها، ارتقای ساختار ایمنی الکتریکی، احداث پله فرار و پیاده سازی سیستم اعلان حریق در آمفی تئاتر از جمله اقدامات انجام شده است. اقدام مهم دیگر در سطح دانشگاه که با همکاری مدیریت امور مالی و دفتر فنی انجام شده است، پیاده سازی ساختار جامع مدیریت مصرف انرژی است که تا کنون پیشرفتی ۵۰ درصدی داشته است.
وی به افزایش بهره مندی کارکنان دانشگاه از تسهیلات رفاهی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با تلاش در خور تقدیر خانم چترروز، بیش از ۱۸ هزار فقره وام توزیع شده است. همچنین به منظور توسعه تسهیلات رفاهی، بازسازی و تجهیز واحدهای اقامتی در شهرهای مختلف اعم از یزد، کرمان، رامسر و مشهد مقدس انجام شده است. از جمله اقدامات مهم دیگر در حوزه رفاهی، پیاده سازی سامانه جامع رفاهی است که از این طریق توزیع سهمیه های وام و اماکن اقامتی به طور عادلانه و از طریق قرعه کشی انجام می شود.

نظم در سیستم مالی
در ادامه دکتر رامین رحیم نیا، مدیر بودجه دانشگاه، گزارشی از تبصره های قانون بودجه ۱۴۰۰ مرتبط با وزارت بهداشت و درمان ارائه کرد و گفت: در این گزارش  راه کارها و سازوکارهایی که بتوانیم از منابع و بودجه استفاده بهتری کنیم، ارائه می شود. خوشبختانه چند سالی است که واحدهای دانشگاه برای هزینه های روزمره مشکل جدی ندارند و این مسئله به دلیل نظم و استمرار آن در سیستم اداری و مالی است که همگی رعایت می کنند.
وی سپس به بیان ظرفیت های قانونی موجود در تبصره های بودجه پرداخت.

Start typing and press Enter to search