تکنولوژی حافظه تصویری به کمک طراحی داربست می‌آید

 In تازه ها

محققان دانشگاه بیرمنگام (انگلستان) یک داربست بافتی چاپ سه بعدی جدید ساخته اند که دارای “حافظه شکلی” است. این حافظه اجازه می دهد تا آن را با فضاهای نامنظم مطابقت داده و فضای خالی بافت نرم را که ممکن است پس از ضربه یا جراحی ایجاد شود ، پر کند. نتایج پژوهش آن‌ها اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است.

داربست عملکرد امیدوار کننده بهبودی بافت را نشان داده است ، از جمله توانایی حمایت از مهاجرت سلولی، رشد بافت ها و رشد رگ های خونی. علاوه بر این ، داربست می تواند پس از بازسازی بافت ،توسط بدن جذب شود. بطوریکه در مدل های موشی زیست سازگاری عالی را نشان داده است.

این ماده از داربست رزین چاپ سه بعدی موسوم به ۴Degra M تشکیل شده است ، مواد داربست دارای یک ضد عفونی کننده و مهارکننده می باشد. این ترکیب باعث می شود مواد در معرض نور به شکل ژل تبدیل شوند که خود باعث تطبیق پذیری داربست به طیف وسیعی از اشکال خاص شود.

این تیم آزمایش خود را بر روی مدل های موش آزمایش کردند و داربست را در بافت چربی کاشتند. به طور امیدوارکننده ای ، پس از ۲ ماه ، رشد عروق خونی و همچنین نفوذ سلولهای چربی و فیبروبلاست ها (که نشان دهنده ترمیم طبیعی بافت است) دیده می شود.

محققان پس از ۴ ماه رگهای خونی کوچک و بالغ در بافت اطراف آن پیدا کردند. در این زمان ، ۸۰٪ داربست هنوز موجود بود(که نشانگر تخریب کند بافت است)که برای ایجاد پشتیبانی طولانی مدت و فرصت کافی برای رشد بافت بالغ ایده آل است.

“مواد چاپ شده ۳D در دنیای مهندسی بافت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال مواد پر کننده خلا  برای تأمین پشتیبانی مکانیکی ، سازگاری زیستی و ویژگی های فرسایش سطحی که پشتیبانی ثابت بافت را در طی روند بهبودی تضمین می کنند ، و این بدان معنی است که بعد چهارم (زمان) باید در طراحی مواد در نظر گرفته شود “.

 در پایان نویسنده این پژوهش اذعان داشت که : “ما نشان داده ایم که تولید داربست های بسیار متخلخل با حافظه شکلی امکان پذیر است ، و فرایندها و مواد ما تولید داربست های خودتناسب را امکان پذیر می‌کند که هندسه خالی از بافت نرم را در یک عمل جراحی با حداقل تهاجم بدون تغییر شکل و فشار بر روی بافت های اطراف حاصل می‌کند. با گذشت زمان، داربست با کمترین تورم فرسایش می یابد و اجازه می دهد تا نفوذ آهسته و مداوم بافت بدون تخریب مکانیکی انجام شود. “

Ref:https://www.regmednet.com/novel-tissue-scaffold-uses-shape-memory-technique-to-promote-tissue-regeneration/ کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search