تولید سلول های بنیادی مجاری تنفسی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی

 In تازه ها

برای اولین بار ، محققان با کار روی سلول های خونی گرفته شده از بیماران، سلولهای بنیادی پایه مجاری تنفسی را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی تولید کرده اند. سلولهای پایه راه هوایی به عنوان سلول های بنیادی مجاری تنفسی شناخته می شوند زیرا می توانند در پاسخ به آسیب ، اپیتلیوم مجاری تنفسی را بازسازی کنند ، این مطالعه می تواند به تسریع تحقیقات در مورد بیماری های موثر بر مجاری تنفسی ، از جمله COVID-19 ، آنفلوانزا ، آسم و سیستیک فایبروزیس کمک کند. این یافته ها با هدایت محققان مرکز طب بازساختی در مرکز پزشکی بوستون،  دانشگاه بوستون (CReM) و همکاری با مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون (UTHealth)، اولین گام مهم در جهت بازسازی مجاری هوایی است که مانند رشته پزشکی بازساختی  مربوط به بیماریهای مجاری هوایی و ریوی است که پیشرفت خواهد کرد.

این مطالعه جدید که در Cell Stem Cell منتشر شده است ، چگونگی تولید کارآمد مقادیر زیادی از سلولهای بنیادی مجرای هوایی را با استفاده از نمونه های بیمار بیان می کند. این کار امکان ایجاد سلولهای بنیادی مجرای تنفسی منحصر به فرد در یک آزمایشگاه را فراهم می کند که می تواند برای تولید مدل های بیماری مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه این مطالعه ممکن است منجر به تولید دارو شود و همچنین بستری که در آن می توان رویکردهای دارویی هدفمند را آزمایش کرد. یافته ها و سلول های این مطالعه با توجه به فلسفه “زیست شناسی منبع آزاد” CReM یا به اشتراک گذاری اطلاعات و یافته هایی که به پیشرفت علم در سراسر جهان کمک می کند ، آزادانه به اشتراک گذاشته می شود.

سلولهای بنیادی پرتوان القایی سلولهای بنیادی ارزشمندی هستند که می توانند هر سلول یا بافتی را در بدن انسان تولید کنند. آنها با برنامه ریزی مجدد یک نمونه انسانی ، مانند یک قطره خون ، بوجود می آیند که شبیه سلول های بنیادی جنینی هستند ، از جمله توانایی های این سلول ها می توان به توانایی تشکیل انواع مختلف سلول در بدن اشاره کرد ،. برای این مطالعه ، محققان روشهای ایجاد جمعیت سلولهای بنیادی پایه مجرای تنفسی را در آزمایشگاه ایجاد کردند. از جمله سلولهای ایجاد کننده مخاط و سلول هایی که مخاط را به سمت بالا و خارج از ریه ها می رانند.

هاوکینز ، که استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون است ، گفت: “ما توانایی این سلول های پایه راه هوایی را برای مدل سازی رشد سلول انسانی و بررسی در بیماری ها نشان دادیم ، و شواهدی از ظرفیت آنها برای بازسازی اپیتلیوم مجاری هوایی ارائه دادیم.” “ما انتظار داریم که این یک پیشرفت قابل توجه باشد و به بینش و گزینه های جدید درمانی برای بیماری های مجاری هوایی کمک کند.”

https://medicalxpress.com/news/2020-10-human-airway-stem-cells-patients.html

Start typing and press Enter to search