توسعه‌ی روش‌های پرینت سه‌بعدی جدید برای تولید سلول‌های بنیادی

 In Uncategorized @fa, تازه ها

محققان دانشگاه فناوری سیدنی، یک سیستم چاپ سه‌بعدی برای برداشت سلول‌های بنیادی از بیوراکتورها توسعه داده‌اند. دانشمندان گفتند که این می‌تواند منجر به تولید سلول‌های بنیادی با کیفیت‌ بالا، در مقیاس وسیع و با هزینه کمتر شود. سلول‌های بنیادی به دلیل توانایی خود در جایگزینی سلول‌های آسیب دیده، امیدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از آرتریت و دیابت گرفته تا سرطان هستند. از طرفی فناوری فعلی زمان‌بر و پرهزینه است. مجید وارکیانی از محققان این مطالعه گفت: «فناوری پیشرفته ما که از پرینت سه‌بعدی و میکروسیال برای ادغام تعدادی از مراحل تولید در یک دستگاه استفاده می‌کند، می‌تواند کمک کند تا درمان‌های سلول‌های بنیادی با هزینه کمتر در دسترس بیماران باشد.»  نکته مهم این است که این یک سیستم بسته بدون دخالت انسانی است.

میکروفلوئیدیک کنترل دقیق مایع در سطوح میکروسکوپی است که می‌تواند برای دستکاری سلول‌ها و ذرات استفاده شود. پیشرفت در چاپ سه‌بعدی امکان ساخت مستقیم تجهیزات میکروسیال را فراهم کرده است. سیستم جدید، برای پردازش سلول‌های بنیادی مزانشیمی ایجاد شده است.  سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند به سلول‌های بافتی مختلفی مثل استخوان، غضروف، ماهیچه و … تقسیم شود و تمایز یابند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی در ابتدا از مغز استخوان، بافت چربی یا خون انسان استخراج می‌شوند. آنها سپس به یک بیوراکتور در آزمایشگاه منتقل شده و با میکروحامل‌ها ترکیب می‌شوند تا سلول‌ها تکثیر شوند.

سیستم جدید چهار میکرومیکسر، یک جداکننده میکروسیال مارپیچی و متمرکز کننده میکروسیال را برای جدا کردن سلول‌های بنیادی مزانشیمی از ریزحامل‌ها ترکیب می‌کند. دیگر مشکلات صنعتی پردازش زیستی را نیز می‌توان با استفاده از همین فناوری  از بین برد که به کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت بخش زیادی از محصولات مانند سلول‌های بنیادی و سلول‌های CAR-T کمک می‌کند.

http://ow.ly/KWfI50JEEFeکپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search