تست های آزمایشگاهی خطرات استفاده از ویرایش ژن CRISPR بر روی جنین را نشان می دهد

 In تازه ها

آزمایشگاهی با هدف رفع نقص DNA در جنین های انسانی نشان می دهد که این نوع ویرایش ژن چه مشکلی می تواند ایجاد کند و چرا دانشمندان برجسته می گویند آزمایش آن بیش از حد ایمن نیست. در بیش از نیمی از موارد ، ویرایش  ژن باعث ایجاد تغییرات ناخواسته ای مانند از بین رفتن کل کروموزوم یا قطعات بزرگ آن می شود. محققان دانشگاه کلمبیا ، این کار را در مجله Cell شرح داده اند.  آنها از CRISPR-cas9 استفاده کردند، همان ابزار شیمیایی که یک دانشمند چینی روی جنین در سال ۲۰۱۸ برای کمک به ساخت اولین نوزادان ویرایش شده با ژن در جهان استفاده کرد ، که وی در زندان به سر می برد و مورد تحقیر بین المللی قرار گرفت. این ابزار به دانشمندان امکان می دهد DNA را در یک نقطه دقیق برش دهند و دارای پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده است.

اما استفاده از آن روی جنین، اسپرم یا تخمک تغییراتی ایجاد می کند که می تواند به نسل های آینده منتقل شود. چندین گروه بین المللی از دانشمندان و اساتید اخلاق گفته اند که خیلی زود است که بدانیم آیا این کار با خیال راحت انجام می شود یا خیر. کار آزمایشگاهی جدید در کلمبیا آسیب های احتمالی این پروژه را نشان می دهد.

محققان ۴۰ جنین با تخمک از اهدا کنندگان سالم و اسپرم از مردی با جهش ژنی که یک نوکلئوتید در الفبای  DNA آن از دست رفته را ساخته اند که باعث کوری می شود. هدف از ویرایش افزودن نوکلئوتید حذف شده بود تا ژن به درستی بیان شود.

در بعضی از جنین ها، بهترین زمان برای انجام کار، ویرایش در زمان لقاح است.  جنین های دیگر وقتی حاوی دو سلول بودند و تقریباً دو روزه بودند ، ویرایش شدند. سپس سلول ها در مراحل مختلف رشد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا ببینند چه تعداد جهش ترمیم شده اند.

 با کمال تعجب، در هیچ یک از سلولهای جنینی که هنگام لقاح ویرایش شده است، ترمیم جهش ژنتیکی اتفاق نیفتاد. فقط در سه سلول از ۴۵ سلول از جنین های ویرایش شده در مرحله بعد از لقاح ترمیم رخ می دهد . در بسیاری از موارد دیگر ، “آنچه ما دریافتیم این است که به جای ثابت شدن جهش، کروموزوم حامل جهش از بین رفته است” – یک تغییر عمیق که احتمالاً جنین را از بین می برد. بسیاری از سلول های دیگر تغییراتی در کروموزوم های دیگر نشان دادند که همچنین می تواند به جنین آسیب برساند.

محققان قبلی که فکر می کردند نقص در جنین ها را ترمیم کرده اند ممکن است تصور کنند که موفق شده اند اما در واقع گمراه شده اند زیرا آزمایشات معمول در آزمایشگاه های دیگر ترمیم انجام شده را تشخیص نمی دهد. با این حال ، آزمایش گسترده تر مانند آنچه در این مطالعه انجام شد ، نشان می دهد که تغییرات دیگری نیز ممکن است مانند از بین رفتن کل کروموزوم،  اتفاق بیفتد ، کار جدید نشان می دهد که ویرایش ژن ممکن است نویدبخشی برای اصلاح اختلالات ناشی از کپی اضافی یک کروموزوم ، مانند سندرم داون باشد. با این حال ، خطر نشان داده شده در مطالعه جدید “بیشتر تأیید می کند که ما آماده ویرایش ژنتیکی جنین نیستیم ، حتی نزدیک آن هم نیستیم” تا این کار را امتحان کنیم. توپول ، رئیس موسسه تحقیقاتی در سن دیگو اضافه کرد: “این نگرانی هایی را که قبلا در مورد ویرایش جنین انسان ابراز شده است ، بیش از پیش افزایش می دهد .” در ایالات متحده ، بودجه فدرال نمی تواند برای تحقیقات روی جنین انسان استفاده شود ، بنابراین محققان کلمبیا از بودجه خصوصی دو بنیاد استفاده کردند.

https://www.independent.co.uk/news/lab-tests-show-risks-of-using-crispr-gene-editing-on-embryos-dna-crispr-type-researchers-scientists-b1425482.html

Start typing and press Enter to search