ترکیبی از فناوری سلول های بنیادی القایی و درمان سرطان: برای رفع موانع تولید انبوه سلول های CAR T

 In تازه ها

یکی از دغدغه های اصلی درمان سرطان استفاده از روشی موثر، ارزان و آسان تر می باشد. در مطالعه منتشر شده در مجله Nature Biomedical Engineering بر اساس این دیدگاه، بررسی هایی برای بهبود نوآوری پزشکی در کارتی سل تراپی با استفاده از سلول های بنیادی و ویرایش ژنوم انجام شده است. نتایج نشان می دهد که سلول های CAR-T  مشتق شده از اهدا کنندگان سلول های بنیادی به جای جداسازی و دستکاری سلول های بیماران، می تواند به طور موثر برای درمان مدل های موش درگیر با سرطان استفاده شود و این مسئله می تواند با رفع موانع ای همچون هزینه و زمان، استفاده از روش کارتی سل تراپی را راحت تر کند.

در مطالعه ای، دکتر وانگ و همکارانش با هدف کاهش هزینه و زمان آماده سازی سلول های CAR T ، به دنبال رشد یک منبع عمومی از سلول های T سیتوتوکسیک برای استفاده در سلول درمانی بودند. این سلول ها می بایستی آلوژنیک باشند، نه اینکه از بیمار مشتق شوند. این تیم به ویژه برای پیشبرد این هدف به سلول های بنیادی پرتوان القایی روی آوردند.

به طور معمول در درمان به کمک CAR-T  از سلول های خود بیمار استفاده می شود، اما این روش بسیار پرهزینه بوده و سلول های بنیادی پرتوان القایی در مقایسه با سلول های بیمار و سلول های T اهدایی قابلیت گسترش و کلون بیشتری دارد. نویسندگان نشان می دهند که سلول های T سیتوتوکسیک مشتق شده از سلول های بنیادی می توانند از پیوند آلوژنیک جان سالم به در ببرند و رشد تومور را در مدل های موش سرطانی سرکوب کنند.

این ترکیب خوش بینانه از فناوری سلول های بنیادی و درمان CAR T ممکن است درمان سرطان را به شکل آماده تر و ایده آل تر نزدیک کند.

لینک خبر:

https://www-forbes-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2023/07/10/car-t-cells-derived-from-stem-cells-open-door-to-universal-donor-cell-lines/amp/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search