تحقیقات جدید پتانسیل بازسازی مغز را ممکن تر ساخت

 In تازه ها

محققان دانشگاه کیوتو کشف کرده اند که بیان ژن Hes1 و Ascl1 مسئول کنترل وضعیت فعال سلول های بنیادی عصبی بالغ است.درمان اختلالات مغزی همچنان یک کار چالش برانگیز است زیرا نورونها توانایی بسیار محدودی برای بازسازی دارند. روند پیری مشکلات بیشتری را ایجاد می کند زیرا سلول های بنیادی مغز در بیماران مسن خاموش می شوند و هنگام بیدار شدن در مواقع نیاز به بازسازی بسیار مشکل است.

تحقیقات جدیدی که توسط محققان دانشگاه کیوتو (کیوتو ، ژاپن) انجام شده نشان می دهد که بیان ژن‌هایی خاص با خواب سلول های بنیادی عصبی ارتباط دارد. آنها فاش کردند که حداقل دو ژن و پروتئین های مرتبط با آنها مسئول تنظیم فعالیت سلول های بنیادی عصبی هستند.

پروتئین دخیل در تنظیم فعالیت سلول‌های بنیادی عصبی ، Hes1 ، به شدت در سلولهای بالغ بیان شده و مانع از تولید پروتئین های دیگر مانند Ascl1 می‌شود. برای تعیین چگونگی تأثیر این پروتئین‌ها بر سلول های بنیادی ، محققان تولید این پروتئین ها را در طول زمان نظارت کردند. آنها دریافتند که یک الگوی شبیه موج منجر به فعال شدن سلول های بنیادی عصبی و تمایز آنها به نورون های مغز می شود.

این تحقیقات همچنین نشان داد که وقتی ژن Hes1 “حذف” می‌شود ، سلول‌ها پروتئین Ascl1 بیشتری تولید می‌کنند که تقریباً همه سلول های بنیادی عصبی را فعال می‌کند.

ریوچیرو کاگیاما (دانشگاه کیوتو) توضیح داد: “این نکته مهم است که ژن های یکسانی مسئول هر دو حالت فعال و آرام این سلول‌های بنیادی هستند ، فقط پویایی بیان بین این دو متفاوت است.”

کاگیاما در پایان گفت: “درک بهتر مکانیسم های نظارتی این پویایی های مختلف بیان می تواند به ما اجازه دهد سلول های خفته را به عنوان بخشی از درمان تعدادی از اختلالات عصبی فعال کنیم.”

Ref: https://www.regmednet.com/novel-research-moves-us-closer-to-unlocking-the-brains-regenerative-potentialکپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search