با داده های جدید، شرکت انکارتا رویکردی را برای سلول درمانی «سلول کشنده طبیعی» ایجاد می کند

 In تازه ها

نتایج Nkarta به شواهدی اضافه میکند که از پتانسیل درمانهای ساخته شده از سلول های «کشنده طبیعی» یا NK که بخشی از دفاع اولیه بدن در برابر عفونت ها و سرطان هستند، حمایت می کند.
 در آزمایش های اولیه، این درمان ها، از Nkarta، Fate Therapeutics و مراکز دانشگاهی، برخی از بدخیمی های خونی را بدون برخی از عوارض جانبی جدی معمول سلول درمانی به بهبودی سوق داده ند.  و به عنوان درمان های «عمومی»، میتوانند دسترسی به داروهای سرطان مبتنی بر سلول را که در حال حاضر به بازار عرضه میشوند، و برای هر بیمار شخصی سازی شده است، گسترش دهند.با این حال، دوام درمان با سلول های NK یک سوال بی پاسخ باقی مانده است، زیرا سلول های NK مدت زیادی در بدن دوام نمی آورند.
 این روایت هنوز تغییر نکرده است.  نتایج اولیه انکارتا در محدوده آن چیزی است که در درمان های CAR-T مشاهده شده است.  به گفته تحلیلگران صنعت، این درمان ها، مانند Yescarta از Gilead و Kymriah Novartis، حدود ۷۰ درصد نرخ پاسخ و نرخ بهبودی ۵۰ درصد را در لنفوم های سلول B ایجاد کرده اند. اگرچه تعداد کل بیماران کمتر و پیگیری کوتاه تر بوده است، اما NKX019 نرخ پاسخ ۷۱٪ و نرخ بهبودی ۵۷٪ را در بین ۱۴ بیمار لنفومی که در کارآزمایی اولیه شرکت ارزیابی شده بودند، ایجاد کرده است، که به منظور یافتن دوز برای آزمایش های بیشتر است.
 هنگامی که درمانهای CAR-T وارد عمل می شوند، میتوانند بهبودی طولانی تری ایجاد کنند.  حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بهبودی ها در لنفوم های سلول B حداقل شش ماه طول میکشد – که این محدودیتی برای سلول درمانی های نسل بعدی مانند NKX019 است.
 یک ارائه اسلایدی Nkarta نشان داد که دو نفر از بیماران با دوز متوسط و یکی از بیماران در دوز پایین پس از حدود هشت ماه پیگیری، بیماری مجددا پیشرفت کرده است.  این شرکت نشان داد که این بیماران واجد شرایط برای درمان مجدد هستند.
 مدیر عامل، Paul Hastings گفت که همه عودها در بیماران مبتلا به لنفوم ایندولنت رخ داده و “با الگوی پس از عود سلول درمانی CAR-T مطابقت دارند.”  او گفت که این شرکت معتقد است که وقوع این عودها به مسئله تداوم سلول های NK مربوط نمی شود.
 هاستینگز در کنفرانس تلفنی با تحلیلگران گفت: “ما ماهیت اولیه این داده ها را می شناسیم و هشدارهای استاندارد علم بالینی همچنان اعمال می شود.”  اما با توجه به اطلاعات اولیه، دلیلی برای خوش بین بودن داریم.
 
 در پروسه کارآزمایی این شرکت تنها یک مورد از سندرم رهایش سیتوکین، یک واکنش رایج و بالقوه خطرناک به درمان های سلولی، توسط محققان شدید گزارش شد.  سه مورد دیگر خفیف تر بودند.  هاستینگز گفت، این مشخصات ایمنی، که تاکنون متفاوت از درمانهای CAR-T به نظر میرسد، به انکارتا اجازه میدهد تا رژیمهای چند دوز را آزمایش کند و به درمان مجدد بیمارانی که دارای پیشرفت بیماری هستند، فکر کند.

 استفان ویلی، تحلیلگر استیفل، نوشت: داده ها قابل توجه بوده، و افزود که دوام این درمان همچنان در نقش «فشار سنج رقابتی» به نظر می رسد.

 Nkarta در حال آزمایش NKX019 در بیماران بیشتری است، مانند بیمارانی که قبلاً درمان CAR-T را دریافت کرده اند تا برای آزمایش های اساسی آماده شوند.  این شرکت در ارائه خود گفت که این مطالعات می تواند در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

 سهام انکارتا صبح دوشنبه تا ۷ درصد صعود کرد، که پیش از این دوباره ۵ درصد سقوط کرده بود.  از زمان انتشار نتایج اولیه در ماه آوریل، سهام این شرکت حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است.


https://www.biopharmadive.com/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search