اولین پیوند سلول‌های تولید کننده انسولین رشد یافته از سلول‌های بنیادی

 In تازه ها

محققان حوزه‌ی دیابت، نقطه عطف مهم دیگری برای حذف انسولین تزریقی پیدا کردند. در اولین کارآزمایی بالینی بر روی انسان “موفقیت اولیه” پیوند سلول‌های پانکراس رشد یافته از سلول‌های بنیادی برای تولید انسولین گزارش داده شده است.

بر اساس این مطالعه، ۳۵ درصد از ۱۷ بیماری که ایمپلنت دریافت کردند، در عرض شش ماه علائم تولید انسولین در خون خود را نشان دادند و ۶۳ درصد در عرض یک سال پس از برداشتن ایمپلنت‌ها تولید انسولین را نشان داده‌اند.

به گفته جیمز شاپیرو، استاد جراحی، پزشکی و انکولوژی جراحی در دانشگاه آلبرتا، هدف توسعه «عرضه نامحدود» سلول‌های جزایر بدون نیاز به داروهای ضد رد پس از پیوند است.

در جدیدترین تحقیقات شاپیرو، بیماران در کانادا، ایالات متحده و اروپا دستگاه‌هایی کوچک و پر از میلیون‌ها سلول دریافت کردند. سلول‌ها از سلول‌های بنیادی مشتق شدند، سپس از نظر شیمیایی به سلول‌هایی تبدیل شدند که با برنامه‌ریزی به سلول‌های جزیره‌ای تبدیل شوند. طبق گفته شاپیرو حداقل یک بیمار پس از کاشت ۱۰ دستگاه توانست دوز انسولین خود را با موفقیت کاهش دهد.

محققان در مراحل بعدی، در حال برنامه‌ریزی برای ارزیابی تعداد سلول‌های پانکراس مشتق شده از سلول‌های بنیادی برای پیوند برای افزایش تولید انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ هستند.

منبع:

https://beta-ctvnews-ca.cdn.ampproject.org/c/s/beta.ctvnews.ca/local/edmonton/2022/1/11/1_5735600.amp.htm

Start typing and press Enter to search