اولین مطالعه اولیه غیر انسانی نشان دهنده نوید ژن درمانی برای ترمیم سکته مغزی است

 In تازه ها

سکته مغزی علت اصلی مرگ و ناتوانی شدید طولانی مدت با درمان های محدود است . یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور گونگ چن در دانشگاه جینان، گوانگژو ، چین اخیراً گزارش دادند که اولین مطالعه اولیه غیر انسانی نشان می دهد که بازسازی عصبی داخل بدن از سلول های گلیال داخلی مغز برای ترمیم سکته مغزی موفق است. این اثر در Frontiers in Cell and Developmental Biology منتشر شده است.

درمان فعلی سکته مغزی ایسکمیک عمدتا با هدف بازگرداندن جریان خون و محافظت از نور، به طور معمول با فاصله زمانی محدود چند ساعته انجام می شود. با این حال ، بسیاری از بیماران سکته مغزی نمی توانند در عرض چند ساعت پس از شروع سکته مغزی به بیمارستان برسند و ممکن است تعداد زیادی از مرگ عصبی و از دست دادن عملکردهای مغز رنج ببرند. بنابراین ، نحوه بازسازی سلولهای عصبی جدید پس از سکته مغزی عامل اصلی برای بازگرداندن عملکردهای مغز است.

در این مطالعه ، پروفسور چن و همکاران، ابتدا یک مدل سکته مغزی ایسکمیک در میمونهای با سن ۹ تا ۲۱ سال ایجاد کردند تا وقوع معمولی سکته را در میان افراد مسن انسان ثبت کند. با استفاده از پروموتر آستروسیت GFAP برای کنترل بیان فاکتور رونویسی عصبی NeuroD1 ، تیم چن با موفقیت نشان داد که آستروسیت های واکنشی ناشی از سکته مغزی ایسکمیک در مغز میمون می توانند به نورون تبدیل شوند. محقق دیگر این مطالعه گفت: “ما بسیار خوشحالیم که می بینیم تراکم عصبی در مناطق تحت درمان با NeuroD1 به طور مداوم بیشتر از حالتی است که با NeuroD1 درمان نمی شود.”

آنچه ما در اینجا توسعه داده ایم یك ژن درمانی منحصر به فرد است كه از ناقلین ویروس مرتبط با آدنو (AAV) برای انتقال NeuroD1 ترانس ژن از طریق تزریق مستقیم داخل جمجمه به ناحیه ایسكمیك مغز نخاع استفاده می كند و متفاوت از ژن درمانی های كلاسیك با هدف اصلاح جهش های ژنی است. پروفسور چن گفت: ژن درمانی سلول های عصبی جدید را بازسازی می کند این فرآیند به نوعی سلول درمانی واسطه ژن درمانی است که ما آن را ژن درمانی بازسازی کننده اعصاب می نامیم.

پروفسور چن نتیجه گیری کرد: “این مطالعه در مورد پستانداران غیر انسانی، راهی جدید با استفاده از ژن درمانی برای ترمیم مغز آسیب دیده ایجاد می کند ، که امید جدیدی را در میلیون ها بیمار ایجاد می کند که از سکته مغزی و سایر اختلالات عصبی رنج می برند.”

https://medicalxpress.com/news/2020-11-non-human-primate-gene-therapy.html

Start typing and press Enter to search