اولین سلول‌های بنیادی کشف شده برای تولید سلول‌های جفت

 In تازه ها

یک مطالعه بین المللی به هدایت محققان دانشگاه موناش (ملبورن ، استرالیا) و Duke-NUS (سنگاپور) از کشف سلول‌های بنیادی جدیدی خبر داده است که می‌توانند سلول‌های جفت تولید کنند. این کشف برای اولین بار، امید بخش راهی جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با جفت در دوران بارداری باشد.

سلول‌های پوستی انسان می‌تواند منبع نامحدود و مناسبی برای تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) در نظرگرفته شود و برای ایجاد هر نوع سلول برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال ، اطلاعات زیادی در مورد نحوه ساخت iPSC ها همچنان در دست نیست.

لذا در این پژوهش که در مجله Nature به چاپ رسید، در ابتدا به بررسی تغییرات مولکولی سلول‌های تبدیل شده به iPSC پرداخته است. در ذیل این مطالعه ، محققین به طور غیر منتظره راهی جدید برای ایجاد سلول‌های بنیادی تروفوبلاست القا شده کشف کردند که می‌تواند برای ساخت سلول‌های جفت مورد استفاده قرار گیرد.

مجری این پروژه اذعان داشت که پیشرفت‌های اخیر در استفاده از سلول‌های بنیادی القایی صرفا تعدادی محدودی از ارگان انسان را توانسته اند مدلسازی کنند و این تلاش‌ها تاکنون نتوانسته است منجربه تولید جفت بشود.

لذا مجری این پژوهش در ادامه به این امر اشاره کرد که شناخت مسیر تولید جفت صرفا یک گام ابتدایی است و مطالعات آتی می بایست به بررسی میزان تاثیر این دانش در بیماری‌های مربوط با جفت و یا دوز مجاز برای سمیت های دارویی بپردازد چرا که اهمیت این موارد در دوران بارداری بسیار بر سلامتی جنین اثر می‌گذارد.

جان اوویانگ (Duke-NUS) ، نوسینده اول این پژوهش ، نتیجه گیری خود را به این گونه مطرح کرد که : “این کشف توانایی مدل سازی جفت انسان در شرایط in vitro را فراهم می‌کند و افق روشنی را در حوزه سلول درمانی این ارگان در آینده قابل تصور می باشد.”

Link: https://www.regmednet.com/first-stem-cells-discovered-to-produce-placenta-cells/

Start typing and press Enter to search