افزایش ظرفیت بازسازی سلول های بنیادی خون ساز و سلول های پیش ساز خون بند ناف توسط وزیکول های خارج سلولی مشتق شده از iPSC های انسانی

 In Uncategorized @fa, تازه ها

خون بند ناف (CB) منبعی از سلولهای بنیادی و پیش ساز خونساز (CB-HSPCs) برای بازسازی مغز استخوان (BM) را نشان می دهد، اما کمبود تعداد CB-HSCPC و روشهای ex vivo برای افزایش عملکرد CB-HSPC، باعث محدود شدن کاربرد بالینی CB در بیماران بالغ شده است.

از آنجا که سلولهای بنیادی پرتوان ناشی از انسان (hiPSC) به عنوان سلولهای اهدا کننده وزیکولهای فعال خارج سلولی (EVS) که خصوصیات دیگر سلولها را تغییر می دهند، شناخته شده اند، تیم تحقیقاتی از دانشگاه Jagiellonian   لهستان که گزارش خود را در ۱۷ ژوئن در Natture چاپ کرده اند، اولین کسانی هستند که EVS مشتق از( (hiPSC-Evs را برای افزایش پتانسیل تولید سلولهای خون ساز از CB-HSPCs استفاده می کنند.

آنها نشان دادند که hiPSC-EV ها باعث بهبود خواص عملکردی CB-HSPC ها در جهت ظرفیت خونسازی شان از جمله پتانسیل متابولیک، خونسازی و کلونوژنیک و همچنین بقا، پاسخ شیمی درمانی به فاکتور ۱ مشتق شده از سلول استرومایی و چسبندگی به اجزای مدل نیچ هماتوپویتیک در شرایط آزمایشگاهی می شوند.

علاوه بر این، hiPSC-EV ها لانه گزینی و پیوند CB-HSPC ها را در داخل بدن افزایش می دهند. این پدیده ممکن است مربوط به فعال شدن مسیرهای سیگنالینگ در CB-HSPCs پس از درمان با hiPSC-EV باشد، همانطور که در بیان ژن و سطح فعالیت پروتئین کینازها نشان داده شده است.

در نتیجه، hiPSC-EV ها ممکن است به عنوان تعدیل کننده های موجود در ظرفیت CB-HSPC برای افزایش خواص عملکردی آنها و تقویت برنامه های عملی آینده سلول های مشتق شده از CB در بازسازی BM استفاده شود.

https://www.nature.com/articles/s41375-021-01325-yکپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search