افزایش سرعت ترمیم شکستگی به واسطه استفاده از زیست مواد حاوی سلول‌های بنیادی

 In تازه ها

مطالعه‌ای در دانشگاه انگلستان با محوریت تولید پانسمانی برای بهبود سرعت ترمیم شکستگی استخوان صورت گرفت. این مطالعه که با هدف مجاورت قرار دادن سلول‌های بنیادی با ناحیه شکستگی صورت پذیرفت، در مجله Nature Materials به چاپ رسیده است.

روش‌های امروزی برای ترمیم استخوان، استفاده از سیستم های ترمیمی طبیعی بدن انسان می‌باشد بطوریکه با استفاده از ابزارهایی همچون ایمپلنت ها و یا بافت های اهدایی این روند را تسهیل می‌کنند.

اگرچه روش های مبتنی بر سلول درمانی نیز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد اما متاسفانه تا کنون راهکار مناسبی برای کاهش مدت زمان ترمیم شکستگی پیشنهاد نشده است.

در این مطالعه، یک پانسمان زیستی، مناسب برای رشد سلول‎های بنیادی( که با رشد و تمایز خود تبدیل به سلول‌های بنیادی بالغ استخوانی می‌شوند) طراحی شده است. این بانداژ سفید رنگ با قرار گیری در ناحیه شکستگی می‌تواند زمان ترمیم را کاهش دهد که این موفقیت خود نوید بخش کاهش عوارض و عفونت‌های ناشی از شکستگی‌های شدید استخوانی است.

با کمک تکنولوژی به کار گرفته شده توسط این تیم تحقیقاتی، برای اولین بار در مدت زمان یک هفته توانستند از سلول‌های بنیادی استخوانی، بافت استخوانی تولید و در ناحیه شکستگی پیوند بزنند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سرعت ترمیم استخوان‌ها در نواحی شکستگی( بخصوص نواحی که به صورت طبیعی فرایند ترمیم در آن‌ها به کندی صورت می‌پذیرد) به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این باند آغشته به سلول‌های بنیادی، پس از احیای ناحیه شکستگی توسط بدن جذب می‌شود و از بروز پاسخ های آلرژیک جلوگیری می‌کند.

محققین این پژوهش ابراز امیدواری کردند تا از این پانسمان حاوی سلول‌های بنیادی، مرحله آزمایشات بالینی را آغاز و در نهایت از این روش برای بهبود سایر نواحی آسیب دیده استفاده کنند.

Link: https://www.regmednet.com/stem-cell-coated-biomaterial-speeds-up-fracture-repair

Start typing and press Enter to search