اثبات ایمنی سلول درمانی بیماران مبتلا به آرتروز

 In تازه ها

تیمی از محققان مرکز سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی (CSCRM) در دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو (ژاپن) به تازگی ایمنی درمان سلول های بنیادی جدید خود را برای درمان درد زانو، ناشی از آرتروز تأیید کرده اند. این درمان، که شامل پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی خود بیمار (MSC) به غضروف زانو آسیب دیده است، مشخص شد که ۵ سال پس از پیوند عوارض جانبی جدی از جمله تومور را ایجاد نمی‌کند.

این مطالعه اخیراً در مجله Stem Cell Translational Medicine منتشر شده است.

آرتروز ، شایع ترین نوع آرتریت ، زمانی ایجاد می شود که غضروف بین استخوان ها تجزیه می شود که منجر به درد مزمن می شود. غضروف واقع در اطراف زانو ، معروف به منیسک ، مستعد آسیب های ناشی از افزایش سن است و آرتروز زانو را به یک بیماری شایع و ناتوان کننده تبدیل می کند.

جراحی تعویض مفصل زانو در حال حاضر متداول ترین روش درمانی است و می تواند درد اکثر بیماران را به میزان چشمگیری کاهش دهد. با این حال ، عوارض جانبی نادر مانند عفونت، نیاز به درمان های جایگزین را برجسته کرده است.

به تازگی ، تیم نوعی درمان مبتنی بر سلول را توسعه داده است که شامل پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی بیماران مبتلا به منیسک آسیب دیده است. در حالی که این درمان امیدوار کننده است، برخی از درمان های ناشی از تزریق سلول های بنیادی باعث ایجاد تومور شده اند.

تریزومی ۷ اغلب در بیماران مبتلا به بیماری شدید زانو مانند آرتروز رخ می دهد. تشخیص تریزومی ۷ در سلولهای اپیتلیال با تشکیل تومور همراه بوده است. با این حال ، ایمنی این سلول ها پس از پیوند بررسی نشده است. نویسنده این پروژ، مدیر و استاد CSCRM در دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو توضیح داد که: این چیزی است که ما می خواستیم از این مطالعه بیاموزیم.

این مطالعه نشان داد که ۳ سال پس از پیوند ، پارگی در مینیسک زانو بیماران ناپدید شده است. تریزومی ۷ در سه نفر از ده بیمار شرکت کننده در این مطالعه مشاهده شد ، اما هیچ عارضه جانبی جدی از جمله تشکیل تومور در هیچ یک از آنها پس از ۵ سال مشاهده نشد.

“به خاطر داشته باشید که این سلول‌های بنیادی مزانشیمی اتولوگ در مطالعه ما استفاده شد ، به این معنی که سلولهای بنیادی مزانشیمی پیوندی از خود بیماران گرفته شده و سپس تزریق شده است. این محقق در پایان اشاره داشت: هر گونه مشکلی که ممکن است در مورد سلولهای آلوژنیک ایجاد شود، زمانی مشکل ساز است که  شخص دیگری به غیر از بیمار اهدا شده است.

در پایان این محقق اذعان داشت: ما معتقدیم که این داده‌ها نشان می دهد که سلول های بنیادی مزانشیمی با تریزومی ۷ برای پیوند به زانو انسان ایمن هستند و نوید زیادی در درمان آرتروز نشان می دهد. “

Ref:https://www.regmednet.com/safety-of-osteoarthritis-cell-therapy-confirmed-in-new-study/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search