اتصالات غیر معمول میان سلول های پرتوان بنیادی می تواند به محققین در شناسایی خصوصیات تمایزی این نوع از سلول ها کمک کند

 In تازه ها

تیمی از دانشگاه تورکو (فنلاند) تحقیقاتی را منتشر کرده اند که نشان می دهد چسبندگی کانونی ممکن است نقش اساسی در تمایز و پرتوان بودن داشته باشد. این گروه به سرپرستی یوهانا ایواسکا (دانشگاه تورکو) از میکروسکوپ فوق وضوح برای تجسم و تا حدودی نقاط تماس بین سلول های بنیادی پرتوان و ماتریس خارج سلولی آنها (ECM) استفاده کردند و ارتباطی با تمایز نشان دادند.

کشت سلول های بنیادی پرتوان اغلب نیاز به یک محیط رسانه ای و فیزیکی دقیق دارد ، و در حالی که ECM نقش موثری در سلول ها دارد ، قبلاً در سلول های بنیادی پرتوان بررسی نشده است. هنگامی که محققان رفتار آنها را مورد بررسی قرار دادند ، مجموعه ای از ویژگی های ناشناخته قبلی را بین سلول ها و ECM آنها شناسایی کردند و نشان دادند که چسبندگی های کانونی – ساختارهایی که تعامل بین سلول ها و ECM اطراف آنها را تعدیل می کند – ممکن است در تنظیم تمایز خود به خود دخیل باشند. هنگامی که تیم سلول های بنیادی پرتوان را در صفحات شبکه نانو قرار داد و اندازه و شکل چسبندگی کانونی را محدود کرد ، آنها کاهش بیان SOX2 ، یک ژن پرتوان قوی را به اثبات رساندند.

این تیم امیدوار است این ساختارهای غیرمعمول را بیشتر مورد بررسی قرار دهد به این امید که ممکن است به روش های کارآمدتری برای تمایز سلول های پرتوان منجر شود و راه را برای کاربردهای درمانی بیشتر باز کند.

Ref: https://www.regmednet.com/unusual-stem-cell-adhesions-may-shed-light-on-pluripotency

Start typing and press Enter to search