آیا پیوند سلول‌های بنیادی خونساز می تواند از بدتر شدن علائم در بیماری ام اس جلوگیری کند؟

 In تازه ها

محققین کشور ایتالیا به تازگی پژوهشی را طراحی کردند که از سلول‌های بنیادی خونساز برای کاهش علائم بیماران مبتلا به ام اس استفاده کردند.

در این مطالعه که در مجله Neurology به چاپ رسیده است، این فرضیه مطرح شده است که از پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به بیماران مبتلا ام اس (مخصوصا بیمارانی که نسبت به درمان‌های رایج مقاومت نشان داده‌اند) بتوان علائم ناشی از این بیماری را کاهش داد.

نویسنده این مقاله اذعان داشت که “روش های رایج برای جلوگیری از حملات و اثرات بیماری ام اس چندان در بلند مدت کارامد نمی باشد بطوریکه مطالعات قبلی نشان داده است که نیمی از مبتلایان که داروهای ام اس را استفاده می کردند پس از یک بازه ۱۰ ساله علائم وخیم تری را نشان دادند.”

در این مطالعه ۲۱۰ فرد مبتلا به ام اس (با میانگین سنی ۳۵ سال) که بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۹ پیوند سلول‌های بنیادی خونساز را انجام داده بودند ، وارد مطالعه شدند. از این تعداد ، ۱۲۲ نفر مبتلا به MS عود کننده-بهبودیافته ، ۸۶ نفر MS با عود مجدد و دو نفر MS بدون سابقه قبلی، بودند. شدت علائم MS هر فرد در ۶ ماه ، ۵ سال و ۱۰ سال پس از پیوند مورد بررسی قرار گرفته شد.

پس از بررسی پنج ساله، محققین دریافتند که ۸۰٪ از بیماران هیچ گونه علائمی از بیماری ام اس نداشته اند و از این میان پس از ۱۰ سال  66٪ هنوز بدتر شدن علائم و حملات را تجربه نکرده بودند.

مجری این طرح ادامه داد:” نتایج ما بسیارتامل برانگیز است، زیرا نشان می‌دهد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ممکن است مانع از بدتر شدن علائم در طولانی مدت شود. نتایج بهبودی بیماران با توجه به تنوع گروه های مورد مطالعه،متفاوت بود، بطور مثال در گروه عود کننده-بهبودیافته به ترتیب ۸۶ و ۷۱ درصد بعد از ۵ سال و ۱۰ سال علائمی حاکی از شدت یافتن بیماری مشاهده نشد.”

این گروه تحقیقاتی همچنین گزارش داد که برخی از افراد طی ۱۰ سال پس از درمان در وضعیت خود بهبود یافته اند.

 این مطالعه نشان می‌دهد که سرکوب سیستم ایمنی به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی خونساز می‌تواند به عنوان درمانی برای افراد مبتلا به ام اس در نظر گرفته شود ، به ویژه افرادی که به درمان معمولی پاسخ نمی دهند!

با این وجود مجریان این طرح امید داشت تا با انجام مطالعات بیشتر در وسعت بزرگتر بتوان ادعاهای این مطالعه را اثبات کنند.

Link:https://www.regmednet.com/can-hematopoietic-stem-cell-transplants-prevent-worsening-of-symptoms-in-multiple-sclerosis/

Start typing and press Enter to search