آیا سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند پاسخ ایمنی بدن به HIV را افزایش دهند؟

 In تازه ها

یک تیم از دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس (کالیفرنیا ، ایالات متحده آمریکا) کشف کرده اند که سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) می توانند میزان ویروس ایجاد کننده ایدز را کاهش دهند ، که به دنبال آن ایمنی ضد ویروسی بدن را تقویت کرده و غدد لنفاوی روده آسیب دیده توسط آن را ترمیم و بازیابی کنند.

این مطالعه که در مجله JCI Insight منتشر شده است ، نقشه راهکارهایی چند منظوره برای توسعه استراتژی های ریشه کنی ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ارائه می دهد.

عملکرد سیستم ایمنی بدن در مواجه با عفونت HIV و بازیابی نقص سیستم ایمنی، موانعی برای ریشه کن کردن HIV است. “، نویسنده ارشد این مطالعه ، Satya Dandekar (دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس) اظهار نظر کرد:”هدف ما توسعه استراتژی هایی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس و توانمند سازی سیستم ایمنی میزبان برای ریشه کن کردن ویروس بوده است.”

بافت لنفاوی موجود در روده محل اولیه تکثیر ویروس و ایجاد مخازن ویروسی است. گروه Dandekar قبلاً نشان داده بود که عفونت HIV باعث از بین رفتن شدید سلولهای T مخاطی روده می شود و پوشش سد اپیتلیال روده را مختل می کند.

مطالعه حاضر یک مدل SIV از ایدز را نشان می دهد که مکانیزمی را که از طریق آن سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) پاسخ ایمنی بدن را به ویروس افزایش می دهند ، نشان می دهد.

محققان سلولهای بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان را در مدل Rhesus macaque ایدز که نقص ایمنی داشته و عملکرد روده را به دلیل عفونت ویروسی مختل کرده بود ، تجویز کرده و منجر به کاهش ویروس و افزایش پاسخهای خاص ویروس شدند.

محققان مشاهده کردند که پاکسازی مشخص سلولهای SIV مثبت از سایت های موثر بر مخاط روده با بازسازی قوی مراکز جوانه زنی ،  افزایش تعداد سلول های B  و سلول های کمک کننده فولیکولی T و ارائه آنتی ژن افزایش یافته توسط به دام انداختن ویروس در شبکه DC فولیکولار در ارتباط است.

تجزیه و تحلیل های انالیزهای RNA-seq روده نشان داد که افزایش پاسخ ضد ویروسی توسط مسیرهای سیگنالینگ IFN نوع I / II ، ایمنی ذاتی و تکثیر سلول B را ایجاد می کند و این نقشه مولکولی زمینه ای برای افزایش ایمنی میزبان را فراهم می کند.

MSC ها همچنین با تکمیل درمان های فعلی HIV فرصتی را برای یک استراتژی ابتکاری و چند جانبه درمان HIV فراهم می کنند.

در حالی که داروهای ضد ویروسی به طور موثر تکثیر ویروس را سرکوب می کنند ، اما آسیب های ناشی از ویروس به سیستم ایمنی بدن را ترمیم نمی‌کنند. این داروها به خودی خود نمی توانند عملکرد غدد لنفاوی آسیب دیده توسط عفونت HIV را بازیابی کنند.

حتی بدون استفاده از داروهای ضد ویروسی ، سلول های بنیادی مزانشیمی توانستند با ترمیم غدد لنفاوی ، بازیابی مصونیت مخاطی و احیای آنچه که توسط ویروس بسیار هدف قرار گرفته است ، پاسخ ضد ویروسی میزبان را افزایش دهند.

دندکار پژوهشگر این مطالعه خاتمه داد: سلول‌های بنیادی اجزای هم افزایی خوب با داروها هستند. داروهای ضد ویروس می توانند طوفان عفونت ویروسی را متوقف کنند اما نمی توانند نواحی بافت لنفاوی را بازیابی و بازسازی کنند.  MSC ها این زمینه را جوان می کند و نشاط سیستم ایمنی را باز می گرداند.

یافته های این مطالعه یک پایه علمی برای بررسی MSC در درمان اچ آی وی و سایر بیماری های عفونی در محیط بالینی فراهم می کند.

Link:https://www.regmednet.com/can-mesenchymal-stem-cells-enhance-the-bodys-immune-response-to-hiv/

Start typing and press Enter to search