آنالیز ژنومی فرایند خونسازی به دنبال روند رشد انسان

 In تازه ها

در طی رشد جنینی ، سلول های بنیادی خونساز (HSC) باید به سرعت به سلول های خونی بالغ متمایز شوند. دانش فعلی ما در مورد سلول‌های بنیادی و بنیادی خونساز جنینی (HSPC) عمدتاً توسط مدل‌های موشی و آزمایشگاهی پیشرفته حاصل شده است. نشان داده شده است که خونسازی جنینی شامل چندین مرحله جداگانه از مشخصات ، مهاجرت و تمایز HSC های در اندام های مشخص در حین رشد است. این در حالی است که همچنان چگونگی توسعه و تنظیم فرایند خونسازی در طول فرایند رشد انسان دارای ابعاد نامشخصی می باشد.

به تازگی گروهی از محققین دانشگاه کمبریج پژوهشی را طراحی و پیاده سازی نمودند که در آن به بررسی و تحلیل ژنومی سلول های دخیل در فرایند خون سازی پرداخته است.نتایج این پژوهش  در مجله CellStemCell به چاپ رسیده است.

در مطالعه حاضر به بررسی و آنالیز بیش از ۸۰۰۰ نمونه انسانی از کبد جنین و مغز استخوان پرداخته شد که هرکدام از این نمونه ها حاصل داده های RNA Seq  و single-cell RNA sequencing بوده است .

به دنبال نتایج حاصل شده محققان نقش اصلی چندین مسیر زیستی را شناسایی نمودند. همچنین دریافتند که به دنبال رشد انسان گروهی از ژن های دخیل در این فرایند غیر فعال می شوند و کروماتین ها برای فاکتورهای رونویسی غیرقابل دسترس می‌شوند.

در نهایت محققان دستاورد این پژوهش را اینگه اذعان داشتند که با شناسایی چند مسیر اصلی و بررسی آزمایشگاهی این مسیرها، با بیش از ۹۰ درصد قطعیت نقش این مسیرها تایید گردید و این امید را متصور بودند که نتایج این پژوهش چارچوب مفیدی برای آسیب شناسی خون و داروهای حوزه پزشکی بازساختی فراهم می کند.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33352111/کپی لینک کوتاه

Start typing and press Enter to search